Meneer voorzichtig in Refoland

Sjon Benjan | 12 reacties | 04-11-2013 | 15:01

In Refoland wonen meneer voorzichtig en meneer vrijmoedig. De eigenaar van Refoland woont heel ver weg en heeft zijn zoon aangesteld als landvoogd. Ook heeft hij hem alle bevoegheid, autoriteit en kunde geschonken om het land goed te regeren. Meneer voorzichtig is uitermate behoedzaam als het gaat over het noemen van de naam van de zoon: “Je hebt niet met hem op school gezeten!” De naam van de eigenaar wordt dan nog wel genoemd, maar dan wel met gepaste afstand. Denken dat de eigenaar en zijn zoon je zouden kennen is aanmatigend en ongepast. “Wie denk je wel dat je bent!”

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Meneer vrijmoedig heeft met deze gedachte erg veel moeite. Want elke dag stuurt de eigenaar hem een mail met liefdevolle teksten, waarin hij zegt van de inwoners van het land te houden. En hij wijst ze bovendien op zijn liefdevolle zoon. Luister naar hem, doe wat hij zegt en het zal heel goed met jullie gaan, want hij weet alles! En hij wil ook niets liever dan heel goed voor jullie zorgen. Zo klinken ondermeer de teksten die in de mail staan. Meneer vrijmoedig gelooft dat en kan niet begrijpen dat er zovelen in Refoland zijn die hetzelde denken als meneer voorzichtig.
 
Meneer vrijmoedig spreekt hier regelmatig over met meneer voorzichtig. Hij is zo vervuld van deze blijde boodschap, dat hij het telkens weer wil vertellen: wat hebben wij een geweldige eigenaar! Ook spreekt hij vaak met de andere bewoners van Refoland, maar... die zitten niet te wachten op zijn getuigenis. Ze noemen hem vrijpostig en zeggen “wat brutaal om zo te praten over de eigenaar en zijn zoon. En dan net doen alsof je ze kent.” Het verweer van meneer vrijmoedig heeft geen enkel nut, ondanks het feit dat hij de dagelijkse nieuwsbrieven voorleest. “Je hebt deze berichten wel in je bezit”, zegt meneer voorzichtig, “maar ze zijn niet voor jou persoonlijk. Want dan komen de eigenaar en zijn zoon wel persoonlijk langs en vertellen je in een één-op-één gesprek dat je zo over hen mag spreken en dat hij van jou en de inwoners van Refoland houdt. Zo gaat het en niet anders.”
 
“Maar”, reageert meneer vrijmoedig, “dat zegt hij toch al in zijn mails? Zijn mails zijn toch geen leugens?” Je moet namelijk weten dat de eigenaar en zijn zoon alles kunnen, behalve liegen. En dat gelooft wel iedereen in Refoland!
 
Regelmatig is meneer vrijmoedig verdrietig. Zoveel liefde van de eigenaar en zijn zoon, maar zijn onderdanen geloven het niet.
 
Wat meneer vrijmoedig ook zeer doet is dit: zoveel onderdanen van Refoland zijn de laatste jaren meneer voorzichtig gaan volgen in zijn gedachtegoed. Het ligt ze wel, dit voorzichtige. Kun je mooi afstand houden en blijft alles oud en vertrouwd. Heeft het ook geen gevolgen voor je innerlijk. En zo langzamerhand is de invloed van meneer voorzichtig overal merkbaar. In de krant, bij het schoolbestuur, in de onderlinge samenkomsten, in de politiek, in de kerk. Overal komen er meer en meer meneren voorzichtig en drukken ze hun stempel op alles en iedereen in Refoland. Met als gevolg? Er wordt minder en minder gesproken over de geweldig zoon van de eigenaar. Het virus van meneer voorzichtig doet zijn werk. Tergend langzaam, maar uitermate doeltreffend.
 
Zo was het vroeger ook, roepen ze naar meneer vrijmoedig en proberen hem daarmee de mond te snoeren. Maar als meneer vrijmoedig dan weer eens iets leest over vroegere tijden, dan constateert hij juist het tegenovergestelde. Wat werd er vroeger schitterend en ruimhartig over de eigenaar en zijn zoon geschreven. Had ik maar in die tijd geleefd, denkt hij wel eens. Hij begrijpt dan ook niet waarom de voorzichtigen zo vaak verwijzen naar deze oude vrijmoedigen!? Zouden ze hen misschien niet goed begrijpen, of zelfs stiekum helemaal niet lezen?
 
“Je hebt jezelf ‘iets’ aangepraat en je verleidt de boel”, is regelmatig het verwijt dat meneer vrijmoedig naar zijn hoofd geslingerd krijgt. “Je kunt geen echte onderdaan van Refoland zijn, anders zou je wel denken en spreken als wij.” Ook meneer vrijmoedig merkt dat er innerlijk aan hem wordt getrokken en gaat soms twijfelen aan de liefde van de eigenaar en zijn zoon. Maar hij wil en kan zijn vrijmoedigheid niet weggooien. Na het lezen van iedere mail gaat hij weer bemoedigd door.
 
En de jeugd van Refoland, hoe denken zij er over? Voor de meeste van hen is het enorm verwarrend. Want zit er niet in beide visies een kern van waarheid? En hoe weet je nu wie er gelijk heeft? Ze proeven onderlinge liefde, maar de standpunten liggen ver uit elkaar. En dat zorgt vaak voor verwijdering. “Tja, maar veel mail lezen”, zou meneer vrijmoedig zeggen, “en de boeken van de oude vrijmoedigen.”
 
Deo Volente zaterdagavond 9 november is er een avond in Goes over refoland. Ben je ook zo benieuwd wie er daar het voor het zeggen krijgt. Meneer voorzichtig of meneer vrijmoedig, of allebei? Je komt er vanzelf achter als je er ook bij bent. Welkom.

Sjon Benjan op 04-11-2013, 15:01
12 reacties
benefietdiner
04-11-2013 / 16:08
Ha ha, meneer voorzichtig en meneer vrijmoedig, oftewel meneer Gomarus contra meneer Arminius
Klavart
04-11-2013 / 19:17
@benefietdiner: dan kies ik vrijmoedig voor meneer voorzichtig!
Omega
04-11-2013 / 20:17
Ik heb zo het vage vermoeden dat remonstranten en contra-remonstranten hier totaal niets mee te maken hebben.
benefietdiner
04-11-2013 / 20:36
Omega@ ik zou je dan aanraden om wat meer te weten te komen over die ‘rekkelijken’ en de ‘preciezen’ in het jaar 1610 waarom ze die DLR hebben opgesteld. Dan wordt je vagen inzicht opgelost.
Kruidenvrouwtje
04-11-2013 / 20:45
@benefiet: Omega heeft gelijk, dit gaat niet over Gomarus en Arminius!
benefietdiner
04-11-2013 / 20:50
In het Jodendom van de eerste eeuw na Christus had je diezelfde twee stromingen. De volgelingen van leraar Hillel (het huis van Hillel) gingen nogal liberaal met de regels van het geloof om; die van het huis van Shammai, een concurrerende leraar, die eveneens lid was van het Sanhedrin, waren strenger in de leer. Iedere Jood uit die tijd kende het conflict tussen die twee groepen. Jezus koos niet direct partij, maar stemde regelmatig in met de leer van Hillel (als die overeenstemde met de Tora), maar soms ook met Shammai (zoals in zijn standpunt over echtscheiding).
benefietdiner
04-11-2013 / 21:07
Al eeuwen is er strijd onder protestanten in Nederland, en altijd gaat de strijd tussen rekkelijken en preciezen. Begin deze eeuw speelde die strijd weer hevig op in de aanloop naar de vorming van de Protestantse Kerk. De Gereformeerde Bond in de hervormde kerk ging toen na veel onderhandelen mee met die kerkfusie, maar een deel splitste zich af en vormde de Hersteld Hervormde Kerk.
splitsecond
04-11-2013 / 21:43
Zo herkenbaar, dit. Die klassieke strijd. Als je God persoonlijk kent, en ook wil kennen, gaat Hij je zoveel liefde en vrijmoedigheid geven, dat je mond er van overstroomd. Verspreid het evangelie! Want het is een kracht Gods tot zaligheid!
Omega
05-11-2013 / 06:52
Als je goed leest @benefietdiner zie je dat het hier o.a. gaat over de naam van Jezus die uit de prediking is verdwenen en de vrijmoedigheid om zijn naam in eigen kring te belijden.
altijdwat
11-11-2013 / 22:05
wel herkenbaar verhaal, toch? Ik zou graag hetzelfde stuk nog een keer willen lezen maar dan vanuit de visie van meneer 'voorzichtig'.
elephant
24-11-2013 / 08:13
Wie was ook al weer de architekt van ''verwarring'' ?
Chantal89
25-11-2013 / 10:26
Prachtig verhaal! :)
Ik kan het verhaal helemaal toepassen op mezelf.
En allicht kunnen we er wat van leren?!
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

NRC voedt relletje rond Bottenbley

'Rel om antihomopredikant', kopte NRC Handelsblad afgelopen maandag. Spannend, even lezen, dacht ik. De Friese correspondent van de krant bleek echter een stereotiep en stemmingmakend berichtje in elk...
7 reacties
25-10-2013

Reformatorische jeugd voorbeeld voor ouderen

Waar ik de vorige keer mee eindigde, wil ik nu mee beginnen: een opwekking onder jongeren in onze achterban. Uit de mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest, zegt Psalm 8. T...
9 reacties
23-10-2013

Sinterklaas gediscrimineerd

Ieder land heeft zo zijn tradities. Het ene volk grossiert in stenigingen, een ander is dol op vrouwenbesnijdenissen of combineert beide feestelijke gebeurtenissen. Maar geen enkele wreedheid haalt he...
15 reacties
21-10-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering