Refoweg
RefoMator | 9 reacties | 10-10-2012 | 14:41
We beginnen vandaag met een mini-quiz. Bij het woord Post-Refo denk je als eerste aan de:
A) dienstdoende brievenbezorger van de Bijbelgordel
B) Nadere Reformatie
C) wél volwassen versie van PostRok
D) nieuwe zusterwebsite van www.refoboekperpost.nl
E) Mensen die hun reformatorische wortels achter zich hebben gelaten.
E is juist! Jij mag nooit meer raden.
Deze lieden, de Franca Treurs, Maarten het Harten en Jan Siebelinkjes van deze wereld, kunnen binnenkort in therapie om 'met mensen te reflecteren op zijn of haar reformatorische wortels.' Plaats van verwerking is het oer-christelijke Hattem op de Veluwe. Op de bezinningsdag 'Refoorbij' kun je voor 62,50 (inclusief zeer licht verteerbare lunch) je tranen de vrije loop laten en de brokstokken uit je verleden, zoals je calvinitische arbeidsethos en bescheiden genieting der dingen, in de armen van Reintje Joke (geen grap) leggen.
Reintje Joke Stomphorst (slachtoffer/initiatiefnemer) is predikante in de PKN en heeft met haar bureau 'Zayit' een heuse praktijk voor persoonlijke begeleiding van post-refo’s, die 'zoeken naar eigen antwoorden op de grote levens- en zingevingsvragen. Met hulp van Zayit bepalen ze wat uit hun reformatorische opvoeding fungeert als basis en wat bij nader inzien ballast vormt. Dankzij Zayit komen ze meer in balans, en leren ze lichter, zinvol leven.'
Mocht het die dag niet schikken dan kun je je verhaal ook kwijt bij het EO-programma De Vijfde Dag:
Bent u een ex-refo, heeft u daar last van en wilt u erover praten? Mail devijfdedag@eo.nl. Aanleiding:goo.gl/S9elS
— Auke Schouwstra (@aukeschouwstra) oktober 9, 2012
Een gat in de markt, dat Refoorbij. Alleen die naam kan echt niet. Humorloos, saai, ver gezocht, zonder diepgang, het zou door een refo bedacht kunnen zijn. Is Refoweg niets?
Door deze 'therapie' belooft Reintje Joke een lichter, zinvol leven...
'Refo's' hebben dus per definitie een zwaar, zinloos leven?
En daar kan je dan bij Reintje Joke van bevrijd worden?
Zo komt het op mij over als ik de website doorlees.
Als je de zware kerkdeur achter je dicht hebt gedaan (zo staat het er echt...) dan ben je er nog niet, dan komt nog de verwerking.
ik ben erg benieuwd naar andere reactie's!
Want ik snap wel een beetje de intentie van Reintje, maar ik blijf toch wel met vragen zitten.
Fil 3:14
Eén ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus.
Deze lieden, de Franca Treurs, Maarten het Harten en Jan Siebelinkjes van deze wereld,
Einde citaat.
Wij voelen ons toch niet beter mag ik hopen?
Denken we nu echt dat er geen medemensen, medechristenen, rondlopen die beschadigd zijn door onze eigen kring? Die heel veel met gevolgen van gehandhaafde patronen en denkwijze's hebben te dealen?
Ik lees namelijk niet dat deze mensen zich af willen zetten tegen hun "oude" omgeving, maar meer dat ze proberen de draad van hun leven weer op te pakken.
Of geloven we echt dat er geen geestelijk leven is buiten onze refo-kring?
Laten we ons best doen om een verwerkingsclubje zoals deze overbodig te maken.
Er staat dat ze in haar ambtelijke praktijk veel van zulk soort mensen is tegengekomen, en die groep wil ze helpen. Ze komt uit de oud gereformeerde gemeente in Nederland, dus ik kan me er best wat bij voorstellen. Je geweten kan heel verkeerd gevormd zijn.
M.i. heeft dat niets te maken met 'het eigen nest bevuilen', maar is het bedoeld om inzicht te krijgen om te onderscheiden wat het 'vuil' uit het eigen nest is, en wat het goede.
Zodat je enerzijds het kind niet met het badwater weggooit, en anderzijds niet met het juk van eigen wetten en tradities loopt te zeulen.
Verder staat er inhoudelijk maar weinig hoe of wat, dus waarom meteen al veroordeeld?
Van harte mee eens ;-)
Eens komt de tijd van post-refo...
De meeste mensen zijn er wellicht niet geschikt voor. De halve zondag in de kerk zitten, en dan de rest van de dag ingetogen doorbrengen, hoeveel mensen kunnen dat? Het is natuurlijk niet voor niets dat 99,99999% van de reformatorische aanwas uit geboorten afkomstig is. Met andere woorden, mensen met de geschikte genetische aanleg voor het refo-schap. Niet-gereformeerden voelen zich gewoon niet aangetrokken tot de reformatorische kring.