Hema-vrouwen
Gertjan de Jong | 15 reacties | 04-10-2012 | 09:24
Vorige week doken ze plotseling overal op: vrouwen in lingerie. Levensgroot op billboards. Overal, bij de bushalte, in metrostations en op pleinen. Aanleiding: de Hema (het bekende rookworstenwarenhuis) geeft dertig proces korting op alle lingerie. Die vrouwen zijn natuurlijk niet bij de prijs inbegrepen. Maar de Hema vond het blijkbaar geen goed idee om enkel de lingerie op de foto te zetten. En een reclame zonder sex appeal werkt misschien in Saoedi-Arabië, maar niet hier.
Ikea-gids
Over Saoedi-Arabië gesproken: daar zijn alle vrouwen uit de Ikea-gids weggeshopt. De foto's zijn in veel gevallen identiek aan het origineel, alleen ontbreken de vrouwen. De vrouwen in de Ikea-gids droegen geen hoofddoek of boerka, waarschijnlijk was dat het probleem. Vrouwen zonder hoofddoek of boerka zijn in het Arabische land te verleidelijk voor het mannelijk deel van de bevolking.
Stank
Saoedi-Arabië en Nederland lijken wel wat op elkaar. Het stinkt er allebei naar dwang. Daar in de hitte moeten vrouwen zich in allerlei donkere doeken hullen. Hier moet, ondanks de gematigde temperaturen, zoveel mogelijk van het lichaam worden onthuld. Bloot moet. Jong en oud wordt er ongevraagd mee overspoeld. Vraag is of we daar gelukkiger van worden. Amerikaans onderzoek leert dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen het geïdealiseerde vrouwbeeld in reclames en media en de drie grote gezondheidsproblemen van vrouwen van dit moment: eetproblemen, laag zelfvertrouwen en depressies.
Voor mannen lijkt het me evenmin gezond dat ze van alle kanten kunstmatig verleid worden. Merken als Hema, Saphh en Hunkemöller maken het ons niet makkelijk om Jezus' woorden in praktijk te brengen. Toch zou het zonde zijn als we de strijd opgeven. 'Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.'
Als ik een dergelijke reclame zie is het niet gelijk mijn verlangen om met de dame in kwestie het bed in te duiken. Ik kan zelfs nog de vrouw in kwestie een mooie vrouw vinden, zonder enig erotisch getint gevoel.
Misschien is het een optie om iets normaler met dit soort reclames om te gaan en er geen taboe van te maken. Dan is het niet zo spannend en stiekem.
En de man altijd neerzetten als hulpeloos volger van zijn perverse geest is ook alleen maar karikaturaal. Dus
Wat een belachelijke vergelijking – ga eens kijken in Saoedi-Arabië, Gertjan de Jong.
Ik begrijp dat men, zowel christenman als -vrouw, zich stoort aan halfblote vrouwen in bushokjes en op tv. Maar laten we het echt bij onzelf houden. Kleed jezelf netjes, wend je hoofd af en ga nooit in de richting dat zulk soort dingen verboden moeten worden.
Wat is het volgende? Standpunt van een christenpartij dat vrouwen geen korte rokjes aanmogen of bikini op het strand?
Dat soort regels moeten we elkaar, en zeker niet de seculiere maatschappij, ook maar wíllen opleggen.
Ik ben natuurlijk een verharde, afgestompte seculier, dus die Hema-posters doen me echt niet veel meer, hoor.
inkleding van de gedachte waarbij men het tegendeel zegt van wat men eig. te verstaan wil geven, m.n. een spottend of schamper prijzen van hetgeen men wezenlijk afkeurt
Helemaal eens dus met de column(ist)!
En wat jij zegt daar ben ik het roerend mee eens: "Kortom, laten we niet zo krampachtig doen en van elkaars bijzonderheden en schoonheden genieten."
Maar dan wel tijd en vooral: plaats weten!
PS: je zou maar hooggevoelig zijn, dan komen ook deze prikkels 3x zo sterk binnen!
Nogmaals, ik ben het met de columnist eens dat we ongevraagd zomaar met allerlei bloot-reclame worden geconfronteerd. En ik ben ervan overtuigt dat dit niet goed is. Je 'went' aan bloot. Niet dat dit verkeerd is binnen je huwelijk, natuurlijk mag je er dan van genieten (t'zou gek zijn als dat niet zo was:-)
Volgens mij heeft God de mens bedoeld als kroon op Zijn Schepping, tot eer van Hem. En niet om halfbloot tentoongesteld te worden aan de wereld. Bovendien: waarom kleedde God de mens? Waar kwam het schaamtegevoel vandaan?
Ik vind het jammer dat je niet inziet dat mijn opmerking over het verschil tussen mannen en vrouwen er wel degelijk is. Natuurlijk zal de een er meer moeite mee hebben dan de ander, het wordt je tegenwoordig (vooral als man) echter wel erg gemakkelijk gemaakt om 'in verleiding te komen'. Hoe je daar vervolgens mee omgaat is weer een andere discussie.
Tot slot: wees dankbaar dat jij geen last van onze versexualiseerde samenleving hebt (al ben ik ervan overtuigd dat het iedereen beïnvloedt, bewust of onbewust). En bid voor degenen voor wie het regelmatig een kwelling is!
Ik denk juist dat we in Nederland juist de vrijheid hebben om je, binnen de grenzen van de wet, te kleden zoals je zelf wilt. De vrouwen die model staan voor dergelijke reclames worden naar alle waarschijnlijkheid niet door HEMA met de dood bedreigd als ze weigeren.
Waarom helemaal ingepakt? Waarom schaars of bijna helemaal niet gekleed?
De vraag is waarom?
Saoudie arabie omdat mannen zich niet kunnen en hoeven in te houden.De vrouw is ondergeschikt.
Nederland omdat seks verkoopt. En zeg nou niet dat schaars gekleed en bijna bloot niet hetzelfde is als seks. Dan houd je je handen voor ogen.
Ik ben ook een vrouw, waarom moet ik er bloot bij lopen? Krijg ik dan meer waardering?
Ik voel mij door de reclame en hedendaagse mode gedwongen om mij begeerlijker te kleden.
Dacht het niet! Lekker slonzige broek, geen makeup. Totaal niet begeerlijk.
WK156: Ben het met je eens. OOk voor die landen die anders denken. Mannen in vrouwverhullende kleding landen kunnen een schaars gekleden dame nou een maal niet weerstaan. Heb het zelf meegemaakt. Is ook hun opvoeding.
Ik vind de kleding norm beneden peil. Gelukkig maak ik zelf nog uit wat ik draag.
Dat is dus ook geen "refo" 3 kwart rok die omhoog kruipt tijdens het fietsen.