Het moet niet gekker worden

Gertjan de Jong | 23 reacties | 29-08-2012 | 10:53

Kees van der Staaij betoogde onlangs dat D66 radicaliseert. De partij zou haar liberale waarden willen opdringen aan andere partijen en gaat daarmee in tegen de keuzevrijheid van mensen, aldus de SGP-voorman. Later reageerde Mona Keijzer, nummer twee van het CDA, op de kwestie van gewetensbezwaarde ambtenaren. Volgens haar moet je niet alles 'door de liberale mal' willen halen.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Wereld op zijn kop

'Het moet niet gekker worden', reageerde Ilja Leonard Pfeijffer in NRC Next op de uitspraken van Van der Staaij en Keijzer. 'Dit is de wereld op zijn kop. Van der Staaij en Keijzer verwijten de liberale partijen dat zij in hun strijd voor maximale individuele keuzevrijheid de keuzevrijheid aantasten van individuen die niet op vrijheid zijn gesteld. Dat is een slim retorisch trucje, maar daar stinken wij niet in. Het is het argument van de onderdrukker die zegt dat wie opkomt voor de vrijheid van de onderdrukten, voorbijgaat aan zijn vrijheid om te onderdrukken.' Verder schrijft Pfeijffer: 'Het streven naar maximale vrijheid voor ieder individu is geen ideologie waarmee je het oneens kunt zijn en waar je een andere ideologie tegenover kunt stellen. Het is de enige ideologie.'

Fatsoensrakker Rutte

En zo is het. Vrijheid is geen lolletje. We hebben geen keuze: maximale vrijheid voor ieder individu is de enige waarheid en enige weg ten leven! Helaas hebben we nog wel een lange weg te gaan. Trouwen met je broer of zus is in Nederland bijvoorbeeld niet toegestaan. Ik zie Pfeiffer al met zijn hoofd schudden: dat is geen maximale vrijheid, dat riekt naar onderdrukking.

Nog een middeleeuws tafereel: het huwelijk is in ons 'vrijgevochten' land nog steeds voorbehouden aan twee mensen. Twee! Hoe miniem, bekrompen en kleinburgerlijk kan een natie zijn! 'Polygame huwelijken passen niet binnen de joods-christelijke traditie', vindt Mark Rutte. Dus voor de VVD is de 'joods-christelijke traditie' belangrijker dan de vrijheid van het individu! Gevolg: mensen die ernaar verlangen om in het huwelijksbootje stappen met twee, drie of desnoods veertig anderen (m/v) worden onderdrukt en gediscrimineerd. Echt waar, we zijn een achterlijk landje. In India worden sommige mensen met een boom of dier in de echt verbonden en in Japan is een jongeman getrouwd met zijn droomvrouw die hij zelf op de Nintendo heeft ontworpen. Kom daar in Nederland maar eens om!

En wat betreft lui als Kees van der Staaij en Mona Keijzer: als zij zich niet goedschiks willen bekeren tot de ongelimiteerde vrijheid, dan moet het maar kwaadschiks. Mijn voorstel: verklaar dit soort staatsgevaarlijke politici wilsonbekwaam en onderwerp ze aan een verplicht lesprogramma over de ware vrijheid. Dat zal ze leren. Leve de vrijheid van Ilja Leonard Pfeijffer.

Gertjan de Jong op 29-08-2012, 10:53
23 reacties
zeeland
29-08-2012 / 14:50
en dat D66 radicaliseert, blijkt wel uit de uitspraken van D66 medewerker Rietman, die van de Staaij liever geaborteerd (niet) had gezien.... Zelfs de PVV zou dit niet zeggen over moslims. D66 radicaliseert inderdaad in een hard tempo! Over een paar jaar zeggen ze misschien wel dat op van der Staaij verplicht euthanasie moet worden toegepast, want hoe durf je FEITEN te benoemen.....
Ik zou er niet raar van opstaan te kijken als D66 nog eens met zo'n voorstel (twitterbericht) komt, want als je de meest goddeloze partij van Nederland bent, die ook nog eens de verantwoording durft te nemen over 30.000 gewetenloze LAFFE moorden op kleine kinderen en op ongewenste ouderen, dan is die stap ook niet zo groot lijkt me.....
Vroeger was ik ziek van de gedachte dat Herodes zoveel kinderen vermoordde, moet je nagaan als je per jaar als overheid toestaat dat er 30.000 kinderen vermoord worden???? Hoe absurd.
O God, wees ons arme volk genadig en gedenk ons niet naar onze zonden!
adriaan
29-08-2012 / 17:31
Ik hoor van de SGP altijd alleen maar waar ze tegen zijn, niet waar ze voor zijn. Als ze dat eens zouden uitleggen zou dat zou de tegenstand meer kunnen wegnemen. Abortus is moord maar als jaarlijks 30.000 abortussen worden gepleegd, hebben we elk jaar er dus 30.000 moordenaressen bij. Waar gaan we die moordenaars in opsluiten en voor hoe lang? Of vindt de SGP dat abortus toch niet als gewone moord moet worden behandeld, maar waarom dan?
Omega
29-08-2012 / 19:20
@Adriaan Als je abortus verbiedt dan hoef je ook niemand op te sluiten ;-)
@Zeeland Toen Pim Fortuijn gedemoniseerd en vervolgens vermoord werd was het land te klein. De les is dat D66 niets geleerd heeft van de geschiedenis. Van geen enkele trouwens...
mortlach
29-08-2012 / 23:06
@Omega: Je gelooft dat als je abortussen illegaal maakt, er ook minder abortussen zullen plaatsvinden? Hoe aandoenlijk naïef. Abortussen houdt je er niet mee tegen; de methoden worden alleen een stukje amateuristischer (denk breinaald, kleerhanger) en ik vermoed dat er een stuk meer zwangere vrouwen van de trap zullen vallen - geheel onopzettelijk uiteraard.

@zeeland: weet je überhaupt wat euthanasie is? Ongewenste ouderen? Man (of dame), waar bazel je over?

Verder zou het fijn zijn eens een collumn van De Jong te zien waarin hij zich beperkt tot 1 onderwerp. Ik tel er nu toch minimaal 3 :-)
zeeland
30-08-2012 / 01:03
@mortlach: ik weet wat euthanasie is. Misschien ben ik heel hard, maar ongewenste ouderen is wel een term voor de toekomst. Zeker als het aan D66 ligt. Oma is dement, het leven heeft toch geen zin meer, laten we er maar een einde aan maken.

Overdrijf ik? Misschien, maar ik denk van niet. D66 is radicaal, maar als SGP stemmer ben ik natuurlijk veel radicaler.... en voorzie ik steeds meer nazipraktijken in ons land plaatsvinden, alleen dan in een modern en legaal (wettelijk ingekaderd) jasje gestopt.
Open je ogen mortlach en zie wat er plaats vindt in Nederland. Massa's mensen/kinderen worden er vermoord, omdat het zogenaamd humaan is???? We lijken wel gek geworden om hulpeloze kinderen te vermoorden!! Geef ze dan aan die duizenden die geen kinderen kunnen krijgen en het graag willen.
Misschien is mijn kijk als gelovige door een andere bril, maar als je een klein beetje je verstand gebruikt, is het toch van de zotte, dat wij hulpeloze kinderen vermoorden??
mortlach
30-08-2012 / 01:20
@zeeland: Wat een flauwekul. maar goed, op dezelfde manier ben ik bang dat als de SGP ooit aan de macht komt, er weer een inquisitie wordt opgezet en iedereen met het verkeerde heilige symbooltje aan de muur op de brandstapel terechtkomt. Overdrijf ik? Misschien, maar ik denk van niet.

Ik wens het je werkelijk waar niet toe, maar je zou eens een euthanasiegeval in je (naaste) familie moeten meemaken. Dan praat je ongetwijfeld een heel stuk anders.

En verder vermoorden we geen kinderen. Een klompje cellen is nog geen kind.
Omega
30-08-2012 / 07:51
@Mortlach Je legt me woorden in de mond die ik niet geschreven heb. Jokken voor adje, heet dat toch? ;-)

Euthanasie is trouwens een ander verhaal. Je zou eens met een dokter moeten spreken die met verzoeken om euthanasie (vaak van familieleden) in aanraking komt. Liefst nog voor de vakantie, want die mag natuurlijk niet onderbroken worden.

Misschien moeten we die "klomp cellen" gewoon laten volgroeien en aan een kinderloos echtpaar geven. Iedereen blij.
dkw
30-08-2012 / 08:25
@zeeland, adriaan en anderen,

Wat doen wij en jullie eraan?
Roepen dat het allemaal verschrikkelijk is, Godonterend en dergelijke, dat is allemaal waar natuurlijk.
Gaan wij bij abortusklinieken staan en mensen aanspreken, flyers verspreiden, organisaties steunen, het evangelie verspreiden, zelf actief meedoen of blijven we een de zijlijn staan roepen?

Overigens betrek ik dit ook op mezelf.
adriaan
30-08-2012 / 09:04
dkw, ik wil er helemaal niks aan doen. Ik vind de abortus en euthanasie geen moord. Ik ben wel benieuwd naar wat de SGP er aan wil doen behalve dan het verbieden, ik wil graag weten welke straffen volgens de SGP moeten gelden voor het overtreden van dat verbod. Overigens kan ik me het standpunt over abortus van de SGP beter begrijpen (niet hetzelfde als eens zijn) dan dat van euthanasie.
zeeland
30-08-2012 / 12:10
@mortlach, adriaan:

Ieder leven is voor mij moord, wel vindt ik abortus erger dan euthanasie, zoals het nu wettelijk is bepaald. Maar hoelang duurt het nog voordat wij ook van die legale hulp bij zelfdodinghuizen hebben net als in Zwitserland?

Ik kom trouwens regelmatig in aanraking met euthanasie, maar ondanks dat ik het soms kan begrijpen, blijf ik er op tegen, omdat het tegen Gods Woord is.

Voor mij is die ongeboren klomp een kindje. Ik kan niet begrijpen dat mensen, kinderen vermoorden, omdat het niet uit komt of iets dergelijks....
Hieraan kun je zien dat de bijbel waar is en dat sinds de zondeval ons verstand verdorven is en dat we geneigd zijn tot alle kwaad.

@mortlach: van die brandstapels slaat natuurlijk helemaal nergens op. Willem van Oranje was toch ook voor godsdienstvrijheid? Ik denk dat je wat dat betreft gigantisch overdrijft.
katlheen
30-08-2012 / 16:13
@zeeland: godsdienstvrijheid? Wil je even nazoeken wanneer de rooms-katholieke medemens pas weer een processie mocht houden? Volgens mij zitten er wel wat jaartjes tussen Willem van Oranje en die vrijheid.
Omega
30-08-2012 / 16:23
@Kathleen Beter tijdelijk geen processie dan slachtoffer van de roomse inquisitie ;-)
mortlach
30-08-2012 / 18:43
O, zeeland, IK overdrijf wel met mijn brandstapels en JIJ overdrijft niet met je fantasiën over de toekomst.... Prima hoor, het is maar dat we het weten...
katlheen
30-08-2012 / 20:26
@omega: details mijn beste, details...;-)
Hansje
30-08-2012 / 21:18
Dit is altijd een gevoelig onderwerp van beide zijden, maar wat me wel opvalt in deze hele discussie is wel dat D'66 dat men de maat meet moet wat men moet vinden over immateriele zaken, maar dat een afwijkende mening niet wordt niet getolereerd.

Overigens zullen deze "vrijheden" niet kunnen veranderen op korte termijn, maar je weet het nooit.

Overigens @mortlach ooit een echo gezien van een kind van 20 weken, dat is een mens en men mag in NL abortus plegen tot 24 weken. Er zijn kinderen die ter wereld komen die kleiner zijn en daar wordt voor gevochten. Dus dan mag men vertellen waarom het ene kind wel ter wereld mag komen en de ander niet. Dat gaat mij door merg en been.

En over euthanasie kun je twisten en men maakt "zelf" de keuze, maar de geaborteerde kinderen kunnen niet zeggen of ze wel of niet willen leven, want er wordt door een ander uitgemaakt dat ze niet mogen leven en dat steekt me heel erg.
adriaan
31-08-2012 / 08:14
Hansje hoezo worden andere meningen niet getolereerd. Van der Staaij heeft heel veel kritiek gekregen, maar niemand wil hem verbieden om zijn mening te uiten. Ze zijn het er niet mee eens dat is iets anders dan niet tolereren. De SGP en CU meet anderen net zo goed de maat, en het is maar de vraag vooral bij de SGP in hoeverre zij afwijkende meningen zullen tolereren.
Omega
31-08-2012 / 09:06
@Adriaan Ik heb Van der Staaij nog nooit horen zeggen dat de ander maar geaborteerd had moeten worden. En dat is dan nog een 'vriendelijke' opmerking aan zijn adres. Afschieten en afmaken van alle christenen heb ik ook al voorbij zien komen. Vrijheid van meningsuiting geldt blijkbaar alleen voor de intolerante toleranten.
adriaan
31-08-2012 / 10:58
Omega bijna alle politieke leiders krijgen met dat soort opmerkingen te maken, echt niet alleen de christelijke. En er zijn ook christenen die daar aan mee doen, ik weet nog een dominee waarvan volgens een christelijke jongen de benen van gebroken moesten worden omdat hij homo was.
Dat is triest maar het belangrijkste is, is dat er geen politieke partij in Nederland is die voor een spreekverbod voor van der Staaij is. Ze vinden allemaal dat Van der Staaij mag zeggen wat hij wil, maar ook dat ze dat vervolgens mogen afwijzen. Dus vrijheid van meningsuiting geldt ook nog steeds voor christenen.
Omega
31-08-2012 / 11:09
Punt is @Adriaan dat uitspraken als aborteren, afmaken, afschieten, vergassen enz. ten diepste duidelijk maakt wat je de ander toewenst. Dan gaat het niet meer over zijn mening, maar over hem als mens.

Een dominee die letterlijk zo'n opmerking maakt is niet goed bij zijn hoofd.
Hanna
31-08-2012 / 14:04
Volgens mij is, wat van der Staaij zegt, gewoon Gods eigen Woord!
En daarom zou iedereen naar dat Woord moeten leven.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Lees ook deze columns

ChristenUnie en de twijfelhomo

Het moet voor de homoscene van sissieminnend Nederland deze week een gedenkwaardig moment zijn geweest toen Arie Slob uit de kast kwam. Wat al lang gefluisterd werd blijkt dus toch waar te zijn: er is...
10 reacties
27-08-2012

Tien tips om God te ontlopen

Een NASA-medewerker barstte in tranen uit toen maandagochtend het marswagentje 'Curiosity' landde op de rode planeet. Ik kan me die emotie wel voorstellen. Er gaat veel tijd en geld (2 miljard euro) i...
45 reacties
09-08-2012

Weggemoffeld onderzoek

Onderzoekers doen er normaal gesproken alles aan om met de resultaten van hun vaak moeizame werk in het nieuws te komen. Daar kun je mee scoren. Zo niet de onderzoekers van de Nationale Drug Monitor, ...
6 reacties
30-07-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering