De Heere verbidden

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

15-03-2004, 00:00

Vraag

Hoe laat de Heere zich verbidden? Van Manasse staat geschreven dat hij het aangezicht van God zocht: en de Heere liet zich van hem verbidden. Om het heel menselijk te zeggen: Was de Heere het eigenlijk eerst niet van plan en deed hij het later toch wel? Of moet je het zo lezen dat het Zijn besluit al was om Manasse te bekeren, maar dat Manasse eerst tot God moest bidden? Maar waarom staat het woord verbidden dan zo opgeschreven in de Bijbel?


Antwoord

Beste vrager, Je vraagt: wat houdt het in dat God Zich laat verbidden? Verandert God van gezindheid? Of wacht de uitvoering van Gods besluit op het gebed van Manasse?

Wat wil verbidden zeggen? We lezen het bij Manasse, maar ook in Gen.25 waar gebeden wordt door Izak om een kind. In het geval van Manasse leren we dat God een God is, Die bewogen is met zondaren. Als we alles vanuit Gods besluit gaan beredeneren, krijgen we een onbewogen God. Alles loopt af zoals God het wil, zonder naar de mens te luisteren. We lopen het gevaar dat we de geweldige zaken van het Koninkrijk van God te veel op een schematische en wiskundige wijze met elkaar in overeenstemming willen brengen. Dan maken we alles precies kloppend, maar het leven is er uit.

De geschiedenis van Manasse laat zien dat God de grote Hoorder van het gebed is. God is bewogen met zondaren die tot hem roepen. God heeft Zich in de Bijbel geopenbaard als een God, Die geen bidder laat staan. God kan er niet tegen dat zondaren smekend tot Hem komen. God heeft Manasse wel gestraft, weggevoerd naar Babel. Maar de straf heeft ook het doel om een zondaar te vernederen en tot verootmoediging te brengen en te brengen aan de troon der genade. We zien dat hier bij Manasse, want hij gaat bidden. God wil veel liever Zijn gunst openbaren tot behoud van de zondaar dan in Zijn toorn verdelgen. Deze geschiedenissen laten ons zien dat we met verwachting tot God mogen gaan. Hij hoort het gebed .Denk aan de gelijkenis die Christus vertelt heeft van die weduwe bij de onrechtvaardige rechter. Veel meer dan die rechter uit de gelijkenis zal God verhoren die tot Hem roept. De geschiedenis van Manasse laat zien, dat we nooit moeten denken: bidden zal voor mij niet helpen. Manasse had het heel bont gemaakt door zijn zonden en overtredingen. Maar toch wil God hem genadig zijn op zijn gebed. Als Manasse bidt dan is er alleen verhoring op grond van het offer. Dat offer dat dagelijks in de tempel gebracht werd en dat uitzag op het volmaakte en enige offer van Christus.

Ja maar hoe zit het dan met het besluit van God? Ik denk dat, om het maar zo te zeggen,  Manasse later gezien heeft dat God hem al op het oog had, voordat hij ook nog maar aan God dacht. Toen Manasse in de zonden leefde, had God al een plan voor hem om hem tot bekering te brengen. Maar dat leren we pas achteraf. Het zijn de heilgeheimen die we van God leren in de omgang met Hem. Als iemand niet gehuwd is, moet hij geen kinderen verwachten. Kinderen mogen er komen in de weg van het huwelijk. Laten we ook op die wijze leven in het Koninkrijk van God en niet iets over Gods besluit willen weten voordat we tot Hem gekomen zijn. God leert ons de dingen in verwondering. We dienen alles op de juiste plaats te laten. Laten we niet vergeten dat het uiteindelijk gaat om de verheerlijking van God. Hij wordt verheerlijkt in het toebrengen van zondaren. Ik hop dat het wat verduidelijkt heeft.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst, ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

bidden
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
206 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Een brandende vraag op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen 14, 15 en 16 maart. Bij ons in de gemeente is er geen vertegenwoordiging van de SGP waarop we kunnen stemmen. Dus voor ons is het nu Christ...
8 reacties
15-03-2022
Sinds negen maanden hebben mijn vriendin en ik een relatie. Mijn vriendin is 17 en hoopt in juli 18 te worden. Ze is sinds tien weken zwanger. We belanden nu is een lastige situatie. Het is sinds kort...
11 reacties
15-03-2016
Mag je als je ruim vier weken zwanger bent een abortuspil nemen? Het leeft dan nog niet. Of is de Bijbel daar tegen?
2 reacties
15-03-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering