Bang voor borstkanker

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Een vriendin van mij is 16 en is bang dat ze borstkanker heeft. Is dit mogelijk vanaf je 16e? Wilt u alstublieft antwoorden want dan kan ik het haar zeggen. Ik weet het zelf ook niet en op internet kunnen we het ook niet vinden!

Antwoord

Waarom denkt je vriendin aan borstkanker? Heeft ze een knobbeltje gevoelde in de borst? Zit er borstkanker in haar familie? Heeft haar moeder borstkanker? Heeft ze pijn aan dit knobbeltje? Heeft haar menstruatie cyclus invloed op de pijn of op de grootte van het knobbeltje?

Helaas kan ik je vraag niet met een zekere “ja” of “nee” beantwoorden.

Algemeen gesproken zijn knobbeltjes op deze leeftijd goedaardige cystes (holtes gevuld met vocht). Deze kan je gewoon laten zitten. Deze kunnen pijnlijk zijn en de pijn en grootte varieert met de menstruatie cyclus.

Met haar vraag kan ze natuurlijk ook bij haar huisarts terecht.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

borst(en)kankermedisch