Op zondag met de trein reizen

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ken een aantal christenen en die reizen op zondag met de trein. Zelf denk ik dat dat niet goed is omdat je op zondag niet mag werken, maar je dus ook niet andere mensen voor je laat werken. Op zich kun je dit redelijk ver doortrekken, zoals stroomverbruik op zondag en andere zaken. Hoe moet ik hier mee omgaan? Mag je gewoon op zondag met de trein reizen of zou je dan de auto moeten nemen, wat me nogal hypocriet lijkt?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Wat op Zondag mag en wat niet is altijd een omstreden onderwerp. Maar de hoofdlijn is duidelijk. In Zondag 38 van de Catechismus wordt ons die duidelijk voorgehouden. Wat er mee strijdt, dient nagelaten te worden. Zo is voor mij het gebruik maken van een trein op zondag ongeoorloofd. Het personeel van de Spoorwegen kan die dag niet heiligen. Zij verrichten betaalde en niet noodzakelijke arbeid.

Anders is het met het gebruik van een eigen auto. Men schakelt daarbij geen anderen in die voor hun arbeid betaald worden. Wanneer daarmee het doel van de dag des Heeren kan worden verwezenlijkt, is het alleszins geoorloofd, b.v. naar de kerk gaan, elders preken enz. Men moet daarbij steeds het doel in het oog houden. Het belangrijkste is dat we uit liefde tot de Heere die dag zoveel mogelijk besteden zoals de Heere dat vraagt. En niet zoeken zover te kunnen gaan als wij willen.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

zondag