God voor zijn wagentje spannen

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Is het niet typisch dat iedereen zijn 'god' voor zijn wagentje wil spannen? Op de euro staat “God zij met ons”, op de koppel van de Duitse soldaten in WO II stond: “Gott sei mit uns”, de Paus zegende de wapens van het Italiaans leger en George Bush weet ook aardig te vertellen dat God aan zijn kant staat. Hoe zit het nou, heeft God de mens geschapen of schept de mens zijn eigen God? Ik geloof dit laatste, want als er geen mensen waren, was er ook geen God.

Antwoord

De vraag noemt meerdere aangrijpende voorbeelden van mensen die “God” voor hun karretje (menen te kunnen) spannen. Daarin openbaren deze mensen of groepen van mensen juist wat dé zonde van de mens is: zich een god maken naar ons beeld, in het verlengde van ons denken. Dat dit gebeurt kan niemand ontkennen, dat dit niet legitiem is is even duidelijk.

De vraag noemt geen voorbeelden van het andere: dat er ook velen geweest zijn die God gevolgd zijn tegen al hun eigen idealen in, dwars tegen vlees en bloed in, ten koste van geld en goed, ja zelfs hun eigen leven. In de Bijbel: Jeremia en vele anderen, in de vroege kerkgeschiedenis Perpetua en anderen, in onze tijd velen in Noord Korea en andere landen. Zoveel was/is de God van de Bijbel hen waard.

Deze God van de Bijbel is geen uitvinding van mensen. Dat is een geloofswetenschap en -belijdenis, die ons bewijzen te boven gaat en niet nodig heeft. Wel kan het iets te zeggen hebben dat geen mens uit eigen beweging een 'god' zou bedenken die zo gans anders is dan de mens zelf. Ja, een God Die de mens schuldig stelt en totaal ongeschikt om de zaligheid te verwerven. Die Zijn Eigen Zoon geeft tot in de dood van het kruis. Een God Die de mens alle eer ontneemt van de zaligheid en alle eer Zelf toekomt. Dat gaat zo tegen vlees en bloed in dat geen mens dit zou kunnen of willen bedenken.

En deze God heeft de mens geschapen. De mens die geneigd geworden is om zich een 'god' te maken die zijn plannen goedkeurt en in het verlengde van zijn gedachten ligt. Maar God bekeert mensen om zich over te geven Hem, Wiens Evangelie niet naar de mens is. Ieder die Hem leert kennen, zal zeggen: “dit is nooit van mij uitgegaan, want het kruisigt al mijn gedachten over zalig worden. Maar Hij won er mij voor in”. Zulk een God is onze God!

Ds. D. Breure

Lees meer artikelen over:

atheïsme