(...) Telkens weer voel ik op sommige momenten de behoefte en begeerte om domine...

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die mij al langere tijd bezig houdt. Telkens weer voel ik op sommige momenten de behoefte en begeerte om dominee of iets in de kerk te worden, alleen lig ik erg met mijn eigen verleden overhoop. Ik heb er op zijn zachts gezegd een grote puinhoop van gemaakt en nu vind ik zelf dat ik er helemaal geen persoon voor ben of zo'n goed levenspad bewandel(d) heb. Waarom dan toch elke keer dat gevoel in mij? Kunt u mij raad geven?

Antwoord

Dit is best een moeilijke vraag. Ik weet niet wat er allemaal overhoop ligt in je leven en hoe je er in je leven een puinhoop van hebt gemaakt. Op zich hoeft dit geen belemmering te zijn om werk in de kerk te doen of zelfs predikant te worden. In de Bijbel staan er voorbeelden van mensen die het er in hun leven ook niet best afgebracht hebben, maar toch door de Heere in dienst genomen zijn. Denk aan de Paulus en Petrus. De één een vervolger van de gemeente van God en de ander een verloochenaar van Christus. Toch zijn ze tot veel zegen geweest voor de gemeente van Christus.

Trouwens ook in de kerkgeschiedenis zijn daar voorbeelden van. Dan kunnen we denken aan de grote kerkvader Augustinus die voor zijn bekering een losbandig leven had en aan John Bunyan die ook niet zo'n oppassend leven had voor zijn bekering. Kortom, voor de Heere hoeft het geen belemmering te zijn om mensen in dienst te nemen die weten van een puinhoop in hun leven. Zij kunnen een bruikbaar instrument zijn in Zijn hand. Juist met hun achtergrond kunnen ze veel betekenen in Gods Koninkrijk. Zij weten immers heel nadrukkelijk van de macht van de zonde en ook van Gods reddende ingrijpen. Dat betekent dus wel dat je daar van weet. Dat er in je leven ook sprake is van belijdenis van schuld en weten van Gods vergeving in Christus. Als dat zo in je leven is, en ik hoop dat je daar van mag getuigen, kan de Heere een weg openen om heel nadrukkelijk in Zijn dienst werkzaam te zijn.

Er zijn onder de predikanten die werkzaam mogen zijn in verschillende kerken heel wat dienaren die weten van een heel ander leven. Daar kunnen ze soms, ook al zijn ze predikant geworden, heel veel last van hebben. Het is nogal wat om de Heere eerst verdriet te hebben gedaan en toch door Hem gebruikt te worden in Zijn dienst.

Wat is er nu voor jou nodig? Allereerst dat je weet van verootmoediging voor Gods aangezicht, maar ook dat je aan de Heere vraagt of Hij licht over je weg wil geven of je ook werkelijk Hem mag dienen op een speciale plek in Zijn Koninkrijk. Ondanks je verleden en ondanks de puinhoop in je leven. Als de Heere je echt in Zijn dienst wil hebben, laat Hij dat heel duidelijk zien en mag je met vrijmoedigheid een weg inslaan om een taak in Gods Koninkrijk te verrichten. Wellicht is het goed om te weten dat dat niet altijd in het ambt hoeft te zijn, maar ook op een andere manier kan.

Ik hoop dat je wat geholpen bent met deze opmerkingen van mijn kant. Vraag maar veel om Gods vergevende genade in Christus en licht over je levenspad.

Ds. R. W. van Mourik, Sommelsdijk