Vrienden maken lukt niet

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Waarom lukt het mij steeds niet om vrienden te maken? Ik probeer steeds om contact te krijgen met mensen en dat gaat een tijdje goed, maar daarna wordt het steeds meer een eenrichtingsverkeer, of er komt iets of iemand tussen en weg is de vriendschap, hierdoor wordt het voor mij steeds moeilijker om in contact met nieuwe mensen te komen, wat doe ik toch steeds verkeerd? Hoe kan ik dan God zien als een vriend?

Antwoord

Op afstand is het voor mij toch moeilijk vast te stellen waarom het steeds weer mis gaat. Komt het misschien omdat je die ander teveel claimt? Verwacht je misschien dat die ander heel veel zal inbrengen en "consumeer" jij slechts? Of is het dat je teveel "aan die ander gaat hangen"? Allemaal redenen waarom een vriendschap toch stuk gaat.

Een goede vriendschap is gebaseerd op een relatie van min of meer gelijkwaardigheid, dat wil zeggen dat beide mensen ongeveer een even grote hoeveelheid "geven" als "nemen", "inbrengen" als "krijgen". Als dat ongelijk komt te liggen dat de één veel meer moet "geven" en de ander veel meer "neemt", dan gaat het echt fout.

Bovendien zien vrienden elkaar soms vaak, maar dan soms ook weer een tijdje niet. Dat moet dan ook geen probleem zijn, dat je niet het gevoel hebt: "Nu moet ik die ander wel weer ontmoeten, want anders wordt hij/zij boos". Dan wordt de vriendschap een last. Ontmoet je elkaar dan weer, dan ga je als het ware gewoon weer samen verder waar je was gebleven.

Misschien is het toch goed, omdat je schrijft dat het steeds weer mis loopt, om eens naar een hulpverlener, bijvoorbeeld een psycholoog toe te gaan die je eerlijk kan vertellen waarom het steeds weer mis gaat en die je vooral ook kan vertellen wat je eraan moet doen.

Ali Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

vriendschap