Vragen over het bijbelboek Samuël

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Ik ben de Bijbel aan het lezen en had n.a.v. de eerste hoofdstukken van 2 Samuël wat vragen.

1. Waarom wilde Abner Asahel niet doden, en waarschuwde hij hem meerdere keren?

2. Is Isboseth na Sauls dood nu direct door Abner tot koning gekroond, of is dat jaren daarna gebeurd nadat Abner de Filistijnen uit het land had verdreven?

3. In Dächsel lees ik dat David koning was over over Juda en Simeon? Is dat zo geweest?

Antwoord

Beste vriend(in),

Dank voor de vragen die je stelt. Als we de Bijbel lezen (onderzoeken!) kan het niet anders of we lopen nogal eens tegen wat vragen op. Hieronder probeer ik je een antwoord te geven op je vragen.

1. De strijd tussen het huis van Saul (Isboseth) en het huis van David werd vooral gevoerd door Abner en Joab. We lezen van deze burgeroorlog in 2 Samuël 2:8-4:12). Abner wilde Asahel, toen deze hem op de hielen zat, niet doden (2 Samuël 2:19-23). Abner is een ervaren strijder, Asahel is waarschijnlijk nog vrij jong, omdat hij de jongste zoon van Seruja is. Daarmee is hij geen partij voor Abner. Daarom waarschuwt Abner hem om geen gevecht met hem aan te gaan (vers 21). Hij adviseert hem weg te gaan en te strijden met een van de jongemannen uit zijn leger, dus met iemand van gelijke kracht. Waarschijnlijk voorziet Abner grote problemen als hij de broer van Joab, de legeraanvoerder en neef van de koning zou doden. Dat blijkt later ook wel wanneer Joab Abner doodt (2 Samuël 3). Ondanks de vele waarschuwingen, weigert Asahel weg te gaan. Hij zal dichtbij Abner gekomen zijn, waarna het voor Abner niet anders kon dan toe te stoten op Asahel.

2. Het lijkt mij dat Isboseth kort na de dood van Saul aangesteld is tot koning. Er ontstond een machtsstrijd tussen David en Isboseth. David bleef later over.

3. Hoewel Simeon bij het tienstammenrijk behoort, is de uitspraak van Dächsel wel te plaatsen. Het toegewezen grondgebied van Simeon werd namelijk omringd door het grondgebied van Juda. Zo leken zij meer op één stam.

Ik wens je veel vreugde en de leiding van de Heilige Geest toe bij het lezen en onderzoeken van de Bijbel.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol