Pascha en Heilig Avondmaal voor kinderen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Het feit dat kinderen besneden werden, wordt als argument gebruikt om kinderen te dopen. Waarom mogen kinderen, ondanks dat ze meededen met de viering van het Pascha, dan toch niet meedoen met de viering van het heilig avondmaal? Welk verschil is er tussen Pascha en avondmaal, dat er niet is tussen besnijdenis en doop?

Zou je op basis van 1 Korinthe 10:2-4 kunnen zeggen dat het hele volk, inclusief de kinderen, gedoopt is en avondmaal gevierd heeft?

Antwoord

De vergelijking Pascha-Heilig Avondmaal gaat niet op omdat  je bij de laatste een kind overvraagt als het gaat om 1) de juiste zelfbeproeving en 2) het onderscheiden van het lichaam van de Heere, zoals als voorwaarde genoemd wordt in 1 Korinthe 11. Het is een stukje bewustwording die eigen is aan de volwassenheid. Het Heilig Avondmaal gaat het om ernstige zaken, die om doordenking vragen. (citaat: ds. Gouda).

Zie voor meer uitleg het artikel 'Kinderen van gelovige ouders aan het Heilig Avondmaal' en de vragen en antwoorden daaronder.