Boeken gestolen

N. (Nico) van Steensel / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een lastige kwestie. We hadden laatst een spreker op een jeugdavond van de kerk en die had het er over dat God al onze verborgen zonden heeft gezien en dat dit een probleem voor ons is als wij hier geen vergeving voor zouden ontvangen. Ik geloof dat ik een kind van God mag zijn en dat God mijn zonden heeft vergeven. Toch dacht ik in één keer aan een paar van mijn verborgen zonden.

Een paar jaar geleden ging ik in de klas boeken stelen, omdat ik dit grappig vond en een vriend van mij ook. Hier heb ik nu ontzettend veel spijt van. Ik heb een aantal van deze boeken thuis liggen en ik wil ze graag terugbrengen. Ik ben alleen ontzettend bang dat de school aangifte tegen mij gaat doen. Ik denk dat ik het uiteindelijk wel ga doen ondanks de gevolgen, maar ik ben echt bang voor de consequenties. Ik begrijp echt heel goed dat dit echt niet kon en dat ik het goed moet maken, toch zou ik graag advies willen van wat ik kan doen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je eerlijke vraag. Als je een eerlijk antwoord wilt, dan is de beste oplossing om de boeken terug te brengen en je verontschuldigingen aan te bieden. Mogelijk zijn er destijds kosten gemaakt om de boeken te vervangen, die kun je aanbieden te willen betalen. Leg de gevolgen in Gods hand.

Proberen de schaamte en andere gevolgen te ontlopen, is menselijk gezien wel erg begrijpelijk, maar is niet de beste weg. Om vrede in je hart te krijgen, moet je voor God en mensen je schuld te belijden. Wees daarvan overtuigd.

Als we gaan redeneren, dan zijn er veel zonden groter en erger en gemakkelijker te belijden. Maar ik raad je aan om niet op die manier te redeneren, maar gehoorzaam eenvoudig wat de Heere voorschrijft. Wat wijzelf bedekken, is niet vergeven.

Ik wens je Gods zegen toe,
N. van Steensel

Lees meer artikelen over:

diefstal