Betrouwbaarheid van de Bijbel

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de betrouwbaarheid van de Bijbel. Als protestantse christen geloof ik dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is. Als ik dit stel, dan krijg ik de kritische vraag (niet alleen van ongelovigen maar ook van katholieken), het zijn toch losse boeken die ooit bij een vergadering samen zijn gevoegd? Dit ‘samenvoegen’ (om het maar zo te noemen), is mensenwerk. Met andere woorden: wij hebben tot op zekere hoogte bepaald wat er wel en niet in kwam. Luther wilde aanvankelijk zelfs de brief van Jakobus eruit laten toen hij de Bijbel ging vertalen. Wat doet dit met de betrouwbaarheid van Gods Woord? En hoe kan ik hier op antwoorden als mensen hier vragen over stellen?

Antwoord

Meer informatie kun je vinden in de onderstaande artikelen en die onder de tag 'Canoniek'.

3 reacties
WillemB
Vraagsteller:
Lees het boek van dr. Jakob van Bruggen eens:
“Het kompas van het christendom”.
Samanthi
Of Luther de Jacobusbrief er echt uit wilde hebben betwijfel ik, hij worstelde ermee ja, hij wilde Japie nogeens in de kachel gooien...
Maar zou Luther het einde van alle tegenspraak zijn?

Ik de Bijbel staat, wees nuchter en waakt, dat is hiermee ook, let zelf op en laat je geen rommel in handen duwen.
Jesaja40
De Bijbel is door de kinderen van Israël geschreven en vastgelegd. Het is onze geschiedenis en iedereen mag daar kennis van nemen.

Lastig is het om vanuit het Hebreeuws een goede weergave te geven en die te doorgronden. Dat is het nadeel van iedere vertaling uit een grondtaal.