HPV-uitstrijkje en maagdenvlies

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik zit met mijn handen in het haar. Recent heb ik een HPV-uitstrijkje gehad met een Evalyn brush. Ik ben bang dat mijn hymen/maagdenvlies nu beschadigd is.

Antwoord

Beste ongeruste over hymen,

1. Ik neem aan dat je een zelfafname test hebt gedaan?

2. Hoezo denk je aan een beschadiging van het maagdenvlies?

3. Niet elke vrouw heeft een maagdenvlies. Sommigen hebben het gedeeltelijk.

4. Als je een maagdenvlies hebt zal deze kapot gaan bij gemeenschap, maar ook bij tampongebruik.

5. Een maagdenvlies of bloedverlies is niet het bewijs dat je maagd bent.

Overigens neem ik geen uitstrijkje af bij vrouwen die maagd zijn, tenzij vaginale klachten die daar aanleiding toe geven.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

HPV