Agressief rond menstruatie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

Ik ben heel erg gespannen en word agressief rondom mijn menstruatie. Hoe kan ik dit oplossen? De huisarts neemt mij niet serieus. Is er bijvoorbeeld een dieet voor, een rustgevend middel of iets dergelijks? Dit probleem komt natuurlijk elke maand terug en neemt soms ernstige vormen aan.

Antwoord

Premenstrueel syndroom kan diverse uitingen hebben. Van eetbuien, sneller geïrriteerd zijn, depressieve gevoelens en in jouw geval agressie en gespannenheid. Deze uitingen zijn hormonaal bepaald. Vaak kunnen we dit dan ook hormonaal beïnvloeden middels medicatie (hormonale anticonceptie middelen of de hormoonspiraal, soms antidepressiva). Wanneer dat onvoldoende werkt kan je worden verwezen naar de gynaecoloog. In het ergste geval wordt de vrouw de overgang in ’geduwd’.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatiePremenstrueel Syndroom (PMS)
6 reacties
Irene88
Vervelend zeg! Soms kan het ook helpen om Teunisbloemolie te slikken. Wellicht niet medisch bewezen, maar ik heb daar zelf goede ervaringen mee en hoor het ook van anderen. Sterkte!
Ellenoor
Wat vervelend dat de huisarts je niet serieus neemt. Wees zo concreet en zo eerlijk mogelijk over de gevolgen van de agressie, als je dat al niet was. Als je bij een praktijk zit met meerdere huisartsen kun je misschien aan de assistente vragen of je een keer bij een andere huisarts mag langskomen.
Nora7
Je cyclus om die rede stilleggen of zelfs antidepressiva slikken (wat allemaal medicijnen zijn waar ook behoorlijke bijwerkingen van bekend zijn) lijkt mij wel een grote stap. Je cyclus is daarentegen een natuurlijk proces waarbinnen je bepaalde gevoelens ook mag accepteren. Agressief gevoel is opzichzelf niet verkeerd zolang anderen er maar niet onder lijden. Anders kun je misschien beter ontdekken hoe je die agressieve gevoelens in goede banen kunt leiden. Bijv dan even iets heel sportiefs doen (zwaar werk/sporten) om die agressieve energie kwijt te raken en ook vooral alleen zodat anderen geen hinder van de 'bui' hebben en jij zelf juist even tot jezelf kunt komen.
hieperdemiep
Jarenlang heb ik hier ook mee getobd. Gelukkig nam mijn huisarts me wel serieus, ik heb echt alles geprobeerd, geen suikers, sporten, wandelen, stress vermijden, middelen via websites, en middelen vanaf de drogist, niets hielp.. dichterbij de overgang werd het alleen maar erger. wat bij mij echt hielp is antidepressiva, vanaf de eisprong tot de menstruatie. laagste dosering. Wereld van verschil. Kan het echt aanraden, je raakt niet verslaafd aan de antidepressiva omdat je het 2 weken wel, 2 weken niet slikt. google er maar eens op, "antidepressiva in de luteale fase". En na de overgang is het over.
Liefie66
Herkenbaar dat je huisarts je vaak niet serieus neemt. Ik heb veel steun gehad aan een gesprek met een care for women consulent. Zie hun site. Zij weten alles over zwangerschappen, overgang en menstruatie. Hormonen zijn niet altijd de oplossing!
Jess
Herken het. Was elke maand in de stemming om een advocaat te bellen en tot echtscheiding over te gaan. Schold man en kinderen uit. Het was echt heel erg. Daarbij verschrikkelijke buikpijn. Ik heb sinds 2 jaar een mirena spiraal en voel me stukken beter. Het hangt natuurlijk af van je situatie, heb je een kinderwens, dan is het geen optie. Maar ik kan het je aanraden!

Er is ook een topic over in het forum.