Gevangen of bevrijd

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Je hoort vaak zeggen: een mens gaat verloren of is gered. Kun je vanuit de grondtalen ook zeggen: een mens is gevangen of is bevrijd?

Antwoord

De vraag kan in de algemene zin waarin het is gesteld niet worden beantwoord. Van geval tot geval zal de tekst zelf moeten spreken en dienen aan te geven wat de juiste vertaling is. In algemene zin valt de betekenis van verloren/gevangen en gered/bevrijd weliswaar grotendeels samen, maar nogmaals: de grondtalen geven van tekst tot tekst de doorslag voor hoe vertaald dient te worden.

Ds. P. van der Kraan