Brandende pijn

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Sinds een half jaar ben ik (opnieuw) getrouwd. Nu ondervind ik problemen bij de gemeenschap. Wanneer mijn man in mij klaarkomt krijg ik een brandende pijn in mijn vagina, daarnaast wordt alles rood en opgezwollen. Hier heb ik vaak een aantal uren last van en dan zakt het weer af. Deze klachten heb ik niet wanneer we een condoom gebruiken.

Ik vraag me af wat dit kan zijn, met mijn vorige man had ik hier nooit last van. Tijdens de gemeenschap heb ik nergens last van. Het lijkt echt samen te hangen met de reactie op sperma. Hoor heel graag wat dit kan zijn.

Antwoord

Helaas weet ik het antwoord niet, maar er zijn wel zaken die een rol kunnen spelen.

1. Mogelijk is de vagina nog niet voldoende doorbloed of vochtig - hierdoor kan het schuren van de penis juist irritatie opleveren na het vrijen: roodheid en een branderig gevoel.

2. Op condooms zit altijd glijmiddel, mogelijk zorgt dit ervoor dat je dan geen klachten hebt?

3. Bij een branderig gevoel denk ik als huisarts ook aan de mogelijkheid van een SOA.

4. Ontspannen van de bekkenbodem is ook belangrijk - echter ik lees hier niets van terug in jouw verhaal.

5. Een allergie voor een eiwit in sperma is zeer zeldzaam. Mocht je hieraan denken adviseer ik je met je huisarts verder te overleggen.

José de Jongh-Van Hoof

Lees meer artikelen over:

vagina