Intens gevoelsleven

W.T. Nijhof / 2 reacties

Vraag

Ik heb een heel intens gevoelsleven. Ook duurt het lang voor ik gebeurtenissen of bepaalde gedachten/emoties verwerkt hebt. Dit heb ik met de dingen van het leven, maar ook in het geloof. Positieve en moeilijke ervaringen. Vooral ‘s nachts kan de spanning dan erg oplopen en golven de gevoelens als het ware door mij heen. Met als gevolg slecht slapen en overdag minder goed functioneren. Vaak ga ik er dan maar uit en breng ik alles in het gebed. Soms geeft dit rust en kan ik het piekeren loslaten. Maar de emoties zijn vaak nog wel hevig.

Hiermee probeer ik om te gaan door zoveel mogelijk stress te vermijden. Maar alles vermijden kan niet. Ook merk ik dat hoe meer ik vermijd, hoe minder ik aan lijk te kunnen. Dat wil ik niet. Verder probeer ik om mijn gevoelens beheersbaar te houden door er verstandelijk naar te kijken. Maar dat helpt niet echt. Een negatieve gedachte of iets wat ik niet als rechtvaardig ervaar, brengt mij al uit balans. Dit is echt een probleem voor mij. Het remt mijn functioneren en maakt mij kwetsbaar. Ik schaam me hiervoor, waardoor ik er niet makkelijk over praat.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik zou graag advies krijgen hoe ik meer grip kan krijgen op mijn gevoel zodat dit meer beheersbaar wordt.

Antwoord

Beste,

Toen ik je vraag las moest ik denken aan een artikel/onderzoek wat ik eens las over HSP. HSP wil zeggen in het Nederlands: hoog sensitief persoon. Als je op Google HSP intikt krijg je binnen enkele seconden duizenden hits. Alles wat jij in je vraag beschrijft wijst hierop.

Ik kan me voorstellen dat je intense gevoelsleven veel energie kost en dat je niet goed weet hoe hiermee om te gaan. Herkenning en erkenning naar jezelf toe zou een eerste stap zijn. Wie ben ik? En wat doet HSP in en met mijn leven? Je geeft zelf al een aantal mooie handvatten aan die je hebt uitgevonden. Stress vermijden, verstandelijk naar gevoelens kijken, etc.

Je zegt ook dat dit niet het gewenste resultaat geeft, maar dat gebeurtenissen je eigenlijk nog meer uit balans brengen. Ik wil  je daarom vragen om eens te kijken op deze website. Hierin lees je eigenlijk wat je in je vraag beschrijft. Ik kan je in dit antwoord heel veel adviezen geven hoe je meer grip op je gevoel kunt krijgen, zodat dit meer beheersbaar wordt, maar het is een persoonlijke weg die je gaat. Ik raad je aan deze weg niet alleen te gaan.

Je geeft aan dat je een gebedsleven hebt en dat is zeer groot. De Bijbel is vol van de alwetendheid van God. Hij kent onze gedachten en ook onze gevoelens. Hij proeft onze nieren, weet van ons zitten en ons opstaan. Naast die verticale verbinding gun ik je ook een horizontale verbinding met een coach of therapeut. Als je een christelijke hulpverlener zoekt, kijk dan eens hier.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.

Met vriendelijke groet,
Willem Nijhof (bsw)

Lees ook de artikelen met de tag 'Hooggevoelig' eens.

2 reacties
Lauras
Ook ik moet denken aan hsp. Daarvoor zou ik je adviseren eens op de site te kijken van Margreet Bronk, hsp coach. Je kunt daar ook een test doen of je hooggevoelig bent. Maar zij deelt ook veel tips. Vind ik persoonlijk erg waardevol!
hieperdemiep
Je verhaal is zo herkenbaar, lees het boek "durf te gaan" van de christelijke schrijver Marion Lutke. Veel goede bruikbare tips en een duidelijker uitleg over HSP heb ik nog nooit gevonden!

Je ligt wakker, waarschijnlijk ben je te druk overdag, te veel prikkels waardoor je er s nachts niet van slapen kunt. Je probeert verstandelijk te beredeneren, dat hoeft niet, jouw gevoel is goed, je gevoel mag er zijn en is acceptatie waard omdat het bij je hoort. Juist waar je weerstand tegen blijft houden kost energie. Jij mag er zijn, je bent geschapen met heel veel mooie eigenschappen, die echt tot zijn recht komen als je goed in je vel zit. Ik heb ook moeite met lang verwerken, ik heb ook moeite met onrechtvaardigheid, negatieve reacties zijn voor mij ook vaak een enorme balast, waardoor het lang in mijn hoofd rond blijft gaan, ik ben ook kapot na een middag winkelen, mijn hoofd zit ook overvol na een avond bruiloft, maar doordat ik weet dat ik HSP bent en dit ook ben gaan erkennen, en mn leven hierop in gericht heb, zit ik veel beter in mijn vel. Soms is het niet anders en weet ik waar het van komt, soms kan ik situaties bijsturen zodat het beter te behappen is. Door voldoende balans tussen spanning en ontladen, zul je veel meer rust vinden. En ik sluit me aan bij Lauras, zoek een coach om samen te kijken wat je nodig hebt. Lieve groet!