Makkelijk contact met jongens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Als jonge vrouw loop ik tegen het probleem aan dat ik relatief gemakkelijk praat/chat met jongens/mannen, wellicht nog makkelijker dan met andere vrouwen. Hoewel dat van mijn kant vaak begint vanuit pure interesse (een enkele vraag) of het motief om van de ander te leren, roept dat ook wel eens andere gedachten op bij het andere geslacht zoals het ‘er meer in zien dan vriendschap’. Waar ik voor een relatie niet zelf het initiatief zou nemen er zelf niets verder mee zoek, zien zij dat in sommige gevallen anders.

Mijn vraag is wat ik hier mee moet. Hoe moet ik hier mee omgaan? Voor ik er achter kom dat mijn gesprekspartner er anders in staat is het leed vaak al geschied. Als ik terughoudend met deze contacten zou zijn, zou dat betekenen dat veel goede gesprekken zouden ophouden, wat jammer is. Wellicht ten overvloede, maar mocht ik een relatie hebben zou ik zeker wel terughoudender zijn met deze gesprekken. Ik zoek hierin naar Bijbelse, wijze raad.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zoekt Bijbelse, wijze raad over je manier van communiceren met jongens/mannen. Dan zou ik tegen je willen zeggen: lees en bestudeer de pastorale brief van Jacobus en dan met name hoofdstuk 3 tot en met vers 13. Daar gaat het over goede levenswandel die in woorden (verbale communicatie) en werken (non-verbale communicatie) geuit wordt.

Het gaat bij een goed gesprek niet alleen over de woorden die je gebruikt maar ook over je toon, je blik, je lichaamshouding, je kleding, de verwachting die je blijkbaar uitstraalt naar het andere geslacht. Misschien is het goed om dáár voor jezelf aandacht aan te besteden. Je schrijft dat je gemakkelijker met jongens/mannen in gesprek raakt dan met vrouwen: hoe komt dat? En ook schrijf je dat je terughoudender zou zijn wanneer je een relatie zou hebben: hoe dan? Ligt daar niet de sleutel tot ‘wijsheid’ voor jou? Als laatste: communiceer open en eerlijk en maak aan het begin van een gesprek, dat voor jou niet prettig lijkt te gaan verlopen, duidelijk wat jíj verwacht en waar jóuw grens ligt.

Lees over communicatie in het algemeen en over gespreksvoering in het bijzonder eens een goed boek of bezoek een workshop waarbij je meteen feedback kunt krijgen. Eventueel kun je denken aan een coach of een vriendin die kritisch kijkt en luistert.

Marijke Rots