Paarse benen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Al paar jaar loop ik met deze klacht van mijn benen. Als ik zit, zijn mijn benen normaal. Wanneer ik opsta of lang sta krijgen mijn benen een andere kleur. Een beetje paarsachtig met witte rondjes. Ik weet niet wat dit kan zijn, maar ik maak mij wel zorgen erover.

Antwoord

Heel eerlijk: ik weet het niet. Misschien is het “Livedo reticularis”. Dit is een vooral aan de benen voorkomende onschuldige netvormige blauwpaarsige verkleuring. Dit is een normale reactie op koude. Men veronderstelt dat de paarse verkleuring wordt veroorzaakt door zuurstoftekort in de kleine bloedvaten van de huid. Meestal blijft dit beperkt tot de benen.

-Bij volwassenen, vooral jonge vrouwen, ontstaat het door kou en verdwijnt het weer bij opwarmen.
-Zonder dat we een oorzaak weten (komt vaak voor, meestal bij jonge vrouwen, vooral in de winter, duurt langer,  verdwijnt niet door opwarming, en er kan geen enkele onderliggende ziekte worden gevonden).
-Soms kan het door geneesmiddelen ontstaan.

Foto en uitleg heb ik van deze website.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh

Lees meer artikelen over:

benen