Ledenvergadering noodzakelijk voor beroepingswerk

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan dhr. Kole. Hartelijk bedankt voor het antwoord op mijn vraag 'Beroepingswerk tijdens coronacrisis'. Toch is deze niet helemaal beantwoord. Ik hoop met een nieuwe vraag wat duidelijkheid te geven. Is het verplicht dat een kerkenraad een ledenvergadering bijeenroept? Een ledenvergadering is toch een advies van de mansleden aan de kerkenraad? Dus de kerkenraad hóéft de mansleden toch niet perse bij elkaar te roepen? In dat kader had ik ook mijn vraag gesteld. Mijn vraag is dus of de kerkenraad ook zónder een daadwerkelijke ledenvergadering een beroep kan uitbrengen, of per approbatie. In andere kerkverbanden wordt dat toch ook zo gedaan, dacht ik.

Antwoord

Het beroepen van een predikant door de kerkenraad zonder raadplegen van de mansleden is mogelijk, maar dient niet om de betrokkenheid van de gemeente bij het beroepingswerk te betrekken. Het gaat toch om het welzijn van de gemeente ?!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

beroepingswerk