Kerkelijke bevestiging van het huwelijk

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Waarom is kerkelijke bevestiging van het huwelijk nodig? Officieel ben je toch al in het gemeente- of stadhuis getrouwd?

Antwoord

Het is juist dat je officieel getrouwd bent, wanneer op het gemeente- of stadhuis je huwelijk is gesloten. We spreken daarom ook niet van een huwelijkssluiting als het gaat over de plechtigheid in de kerk, maar van een kerkelijke bevestiging van het huwelijk.

Is dit dan niet wat dubbel op? Beslist niet. De belofte die in de kerk wordt gedaan is niet zonder meer een herhaling van de belofte op het stadhuis. In de kerk beloof je elkaar samen te willen leven als man en vrouw naar uitwijzen van het heilig evangelie. Je belooft elkaar trouw in het licht van het evangelie! Je geeft er blijk van samen een christelijk huwelijksleven te willen leiden!

Dit kun je echter nooit in eigen kracht. Daarom kom je ook naar de kerk om samen de zegen van de Heere over je huwelijk af te smeken, om te bidden om Zijn hulp en leiding op de levensweg die je nu gezamenlijk mag vervolgen. Door naar de kerk te komen belijdt je je afhankelijkheid van God. Je zegt: we hebben als man en vrouw aan elkaar niet genoeg, we hebben U zo nodig. Wij zijn twee zondige en kwetsbare mensen. Alleen U kunt ons huwelijk doen beantwoorden aan de bedoeling die U ermee hebt. Alleen U kunt de redding van ons huwelijk zijn, zodat het wordt wat U ermee bedoeld hebt. Vandaar dat je op je trouwdag de gang naar de kerk beslist niet kunt overslaan. Wie zich van God afhankelijk weet, zal dat op een zo belangrijke dag in zijn/haar leven ook niet willen!