Bezwaar tegen GBS-dienst met ds. G. Bredeweg

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan een predikant uit de Ger. Gem. Woensdag 23 januari is er een GBS-dienst in Waardenburg. Nu is dat geen punt, maar mijn probleem zit ‘m bij de dominee die voor gaat. Dat is ds. G. Bredeweg. Hoe kan de plaatselijke en landelijk Ger. Gem. dit toestaan? Deze predikant heeft de kerk gescheurd. Natuurlijk is ook voor deze man vergeving van zonde, maar dan moet er wel eerst schuldbelijdenis zijn. Je kunt deze dominee nu toch niet in een gebouw van de Ger. Gem. laten voorgaan, ook al is het voor de GBS?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een oordeel over ds. Bredeweg komt mij niet toe. Dat laat ik dan ook rusten. Alles wat ik op je bezwaar wil zeggen is: Je moet zien dat de plaatselijke gemeente daar wat buitenstaat. Zij staan alleen hun kerkgebouw af voor een samenkomst. Het is een samenkomst van de GBS, dus zij dragen daar geen verantwoordelijkheid voor.

Na dit gezegd te hebben, begrijp ik toch je bezwaar. Het is niet verstandig van de kerkenraad om, er van uitgaande dat zij van tevoren wisten dat ds. Bredeweg zou spreken, om in dit geval hun kerkgebouw af te staan voor een samenkomst. Daarvoor zijn gebouw en kerkgenootschap te zeer verbonden. Het kan verkeerde gedachten oproepen, alsof zij achter ds. Bredeweg en zijn verlaten van onze gemeenten staan. Veder wil ik er liever maar niet over zeggen. Het is treurig genoeg.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

GBS