Vader, vergeef het hun

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Jezus zei in Mattheus 23:34: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.” Eerder zei Hij in Johannes 16:23: “En op die dag zult u Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven.” Jezus heeft slechts één keer iets gevraagd wat Hem niet is gegeven, namelijk op de drinkbeker Hem voorbij zou gaan, maar daarbij zei Hij expliciet: “maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.” Afgaande op de innige relatie tussen de Vader en de Zoon, en de wetenschap dat Jezus wíst wat Hij vroeg, mogen we er dan vanuit gaan dat God deze mensen, die Jezus kruisigden, vergeven zijn? Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat zij dan níet vergeven zijn.

Antwoord

Het antwoord is te lezen in het artikel 'Kruiswoord over vergeving'.