Menstruatie komt weer op gang

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben 20 maanden geleden bevallen, na elf maanden (borstvoeding) kwam de menstruatie weer op gang. De eerste keren was het heftiger dan voorheen, maar nu gaat het me opvallen dat het de ene maand ‘normaal’ is, dus zo’n 4/5 dagen bloedverlies, maar de andere maand duurt het wel 10/12 dagen, de eerste dagen verlopen normaal, de laatste 5/6 dagen verlies ik weinig maar wel helderrood bloed. Dit gaat samen met een zeurderig gevoel in mijn rechteronderbuik. Wat kan dit zijn en is het een indicatie voor een afspraak bij de huisarts? Ik ben overigens begin 30 en heb meerdere zwangerschappen gehad waarbij de menstruatie tussentijds geen problemen gaf. Verder heb ik diagnose galstenen en PDS. Dit omdat het misschien van belang is hierin?

Antwoord

Het klinkt al met al niet verontrustend, maar ik kan de zeurderige pijn in de rechter onderbuik niet verklaren. Ik  zou hiervoor wel een afspraak maken bij je eigen huisarts. Bij een inwendig onderzoek kunnen we nagaan of de baarmoeder vergroot is en of de eierstokken te voelen zijn.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatie