Dromen van gezamenlijke nieuwe psalmberijming

C.A. Hoekman / 6 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Er is veel kritiek op de psalmberijming van 1773, Ik denk dat dit ook terecht is. Het is een onduidelijke, verouderde, slechte berijming met gelukkig ook mooie en dierbare coupletten. De berijming is af en toe zo vrij dat het eerder gezangen dan berijmde psalmen zijn. Is het mogelijk dat de Ger. Gem. een commissie aanstelt om de psalmberijming onder de loep te nemen? Ik neem toch aan dat er meer mensen inhoudelijke kritiek hebben en die een betere berijming voorstaan? Ik vraag mezelf af waarom hier niet eerder aan gedacht is. Overigens vind ik de psalmen prachtig. Vandaar dat ik ze juist graag wil blijven zingen, maar wel graag in begrijpelijk Nederlands. Ik hoor het graag. Een Psalmenfan.

Antwoord

Beste psalmenfan,

Je hebt je vragen over de psalmberijming van 1773. Je denkt dat de kritiek op deze berijming terecht is. Je vindt ze ook onduidelijk, verouderd, slecht berijmd. Aan de andere kant, er zijn in deze berijming ook voor jou mooie en dierbare coupletten. Hoewel de berijming af en toe zo vrij is dat het eerder gezangen lijken dan berijmde psalmen. Toch wil je graag psalmen blijven zingen, want je vindt ze prachtig, maar dan wel in begrijpelijk Nederlands. En dan komt je vraag: is het mogelijk dat de Ger. Gem. een commissie aanstelt om deze berijming onder de loep te nemen?

In het antwoord kan ik kort zijn. Natuurlijk is het mogelijk dat de Gereformeerde Gemeenten een commissie benoemen die de psalmberijming van 1773 onder de loep neemt, om te komen tot een meer eigentijdse en (meer) schriftgetrouwe berijming. Een berijming waarin we van zonde en genade, van vreugde en droefheid, van verberging en omarming, van bemoediging en vermaning, van klacht en jubel zingen. Een geestelijke apotheek.

Ik zou het echter graag wat breder willen zien. Laten de kerken uit de gereformeerde gezindte, die allen de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven, bij elkaar komen en dit gezamenlijk op pakken. Er zou een krachtig signaal uitgaan van onze kerken om meer eenheid te laten zien en dat het zelfs mogelijk is om vanuit die eenheid tot een gezamenlijke nieuwe psalmberijming te komen. Ik denk ook dat er voldoende mensen zijn in de deelnemende kerken, die de genade en gaven van de HEERE hebben ontvangen, om dit werk biddend ter hand te nemen. En dan niet begeleidt door een commissie alleen uit de Gereformeerde Gemeenten, maar door een commissie vanuit de gezamenlijke kerken. Zou zo’n initiatief door God ongezegend blijven? Wat denk jij? (Joh. 17:21-23; Hand. 2:1).

Wanneer ik zie op de verscheurdheid en verdeeldheid in onze gezindte, heb ik niet zoveel hoop dat het lukt. Met Gods Woord in de hand verdedigt ieder zijn eigen kerkverband als het meest zuivere en wordt eenheid veel meer als een bedreiging ervaren dan als een opdracht en een heel rijke zegen van God. Wat een zware woorden zijn er gesproken en geschreven door broeders van hetzelfde huis over de HSV. Zelfs over de Bijbel met Uitleg was er volop kritiek binnen de kerken. En dan nu een gezamenlijke Psalmberijming? Geloof jij dat het zal lukken?

En toch. Geloof het met heel je hart dat het mogelijk is, omdat Gods wil en weg eenheid is. Ik denk dat alle jongeren uit onze kerken hun leidinggevende predikanten/ambtsdragers moeten benaderen met een gezamenlijk verzoek om een nieuwe berijming van de Psalmen mogelijk te maken. Met welk doel? Om in de toekomst kerkmuuroverstijgend de zelfde psalmen te zingen. Hebben we aan één psalmboek genoeg en herkennen we elkaar hierin. Het zou toch een opstap kunnen zijn naar meer herkenning en verlangen om als broeders van hetzelfde huis samen te wonen (Psalm 122, berijmd).

Een droom? Wel een heel mooie droom. En de werkelijkheid is nog vele, vele malen mooier. Je zou er zo maar van gaan zingen. Nu uit 1773! En straks uit 2020? (Ps. 126:1, 2 en 3 onberijmd)

Hartelijke groet van iemand die blijft dromen over deze ‘grote dingen’. Totdat...

C. A. Hoekman

Lees meer artikelen over:

Psalmen
6 reacties
Lecram
Er ís in de kring van de GG al een goede en hedendaagse psalmberijming, namelijk die van ds. Meeuse. Ds. Vreugdenhil is in ieder geval al voorstander.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23672/andere-psalmberijming-invoeren/
CrA
Juist @ Lecram, er is een goede berijming van Ds Meeuse.
Dit breed oppakken gaat, denk ik, niet lukken, zoals ook dhr. Hoekman opmerkt.
Ik heb geen idee hoe het e.e.a. geregeld is binnen de GG, maar is elke gemeente gebonden om de berijming van 1773 te gebruiken of is iedere gemeente zelfstandig? Als dat laatste het geval is, lijkt mij dat een kleinschalige aanpak meer kans van slagen zal hebben.
Lecram
@Cra: ik dacht dat er ook nog GGen zijn die Datheen zingen. Of dat in ieder geval tot voor kort nog deden ergens in Zeeland
janboom
Als Psalmenfan zul je dit zeker waarderen: http://www.denieuwepsalmberijming.nl/
AJM
Inderdaad, De Nieuwe Psalmberijming. (zie reactie van Jan Boom)

De berijming sluit volledig aan bij de in het antwoord gegeven omschrijving:
'...een meer eigentijdse en (meer) schriftgetrouwe berijming. Een berijming waarin we van zonde en genade, van vreugde en droefheid, van verberging en omarming, van bemoediging en vermaning, van klacht en jubel zingen. Een geestelijke apotheek.'

Volgens mij zijn alle dichters afkomstig uit kerken die de Drie Formulieren als grondslag hebben. In ieder geval bevat de berijming niets dat met die formulieren in strijd is.

Sommige dromen gaan al in vervulling voor je het goed en wel door hebt. :-)
CrA
@Lecram, mooi, dat zou betekenen dat iedere gemeente vrij is in de keuze van een psalmberijming. Dus vraagsteller, er hoeft helemaal geen commissie vanuit het geheel van de GG te komen. Je kunt zelf aan de slag in je eigen gemeente. En wie weet, als er een schaap over de dam is volgen er meer.