Afdwalende gedachten

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

In onze gemeente wordt er op zondag in het gebed vaak aandacht besteed aan de nieuw begonnen week, die voor velen een nieuwe werkweek is. Tegelijk wordt er een beroep op onze verantwoordelijkheid -ook m.b.t. het vierde gebod- gedaan: op zondag niet bezig zijn met je werk. Concreet: ik werk in het onderwijs, de dominee bidt voor het onderwijs en ik bedenk vervolgens allerlei lesideeën tijdens de dienst... Het 'meeleven' vind ik heel fijn, maar het in gedachten aan 't werk zijn niet. Hoe kun je hier het best mee omgaan?

Antwoord

Het beste is ons te laten leiden door wat we lezen in Zondag 38 van de Heidelberger. Er wordt eerst gesproken over wat we allemaal op zondag mogen doen en vervolgens wordt gezegd dat "ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, de Heere door Zijn Geest in mij werken laat en alzo de eeuwige sabbat in dit leven begint." Het antwoord geeft aan dat wij geen strikte scheiding moeten aanbrengen tussen de zondag en de andere dagen van de week. Elke dag behoort zondag te zijn, namelijk dat ik de Heilige Geest in mij laat werken in de kerk, op school, thuis in het gezin.

Als je allerlei lesideeën bedenkt tijdens de dienst, doe je dat omdat je vanuit de verkondiging op ideeën komt die je kunt gebruiken voor je lessen. Als ik bijvoorbeeld een preek hoor over een tekst uit de Spreuken waar het gaat over de jongeren en hoe met ze om te gaan, kan ik dat gebruiken op school. Als ik denk aan de zorgen die er kunnen zijn op school, mag ik die op zondag voor de Heere brengen en bidden om wijsheid en leiding door Zijn woord.

Anders wordt het wanneer je je afsluit voor de verkondiging en helemaal richt op wat er de komende week moet gaan gebeuren zonder de Heere daarbij nodig te hebben. De duivel probeert ons bij de Heere vandaan te houden. We behoeven als Gods Geest in ons werkt, geen scheiding aan te brengen tussen de zondag en de andere dagen. Ook hier geldt: Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken. Als we helaas maar al te vaak last hebben van afdwalende gedachten op zondag, mogen we des te meer de Heilige Geest bidden of Hij ons ervan wil verlossen.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

gedachtenzondag