Geen ovulatie

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik las dat je bij een menstruatiecyclus van meer dan 35 dagen jezelf moet afvragen of er wel een ovulatie is. Hoe weet je of je dan een eisprong hebt? Ik heb sinds een week last van mijn heup. Met name bij exorotatie en 's nachts. Als ik op bed lig, straalt het ook uit naar mijn bovenbeen. Ik kan het wel belasten, maar dat is soms wel pijnlijk. Ik heb volgens mij meer pijn lateraal dan mediaal, maar dat is niet duidelijk te voelen. Wat kan er aan de hand zijn? Ik ben nog maar 20 jaar...

Antwoord

Hoe langer de cyclus en hoe onregelmatiger hoe groter de kans dat er geen ovulatie is. De meest makkelijke manier om na te gaan of je al dan niet wel ovuleert is het maken van een basale temperatuur-curve. Hoe dat te doen kun je o.a. vinden bij NFP-Nederland. Overigens is de vraag of je al dan niet ovuleert alleen van belang bij een zwangerschapswens, dan is ook het moment daar om het verder uit te zoeken.

Wat betreft de heup - het aangegeven klachtenpatroon doet een slijmbeursprobleem vermoeden. Om dat zeker te stellen is het nodig om een onderzoek te doen. Wellicht iets voor je huisarts.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

menstruatieNFP