Zwangere hoofdagent

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Ik ben acht maanden gehuwd en we denken na over een kindje. Nu is het zo dat ik een erg spannend beroep heb, werk als hoofdagent bij de politie en mijn werk is zeer dynamisch, soms ook veel stress, spanning en natuurlijk sirenes e.d. Nu vraag ik mij af of dit schadelijk voor een zwangerschap is, voor het kindje is dat groeit, bedoel ik. Bij ons ga je zeker wel na een paar maanden naar kantoor en doe je binnen werk, maar de eerste maanden ben je ook nog in het veld bezig. Graag wil ik van een dokter een antwoord in hoeverre een kind kan lijden van zwanger zijn in deze baan. Hoort een kindje in de baarmoeder sirenes en wat voelt een kind van jouw dynamische baan met veel stress en spanning, enz? In hoeverre is dit schadelijk?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om maar met de deur in huis te vallen: een precies antwoord op jouw vraag heb ik niet. Ik vrees ook dat er geen dokter bestaat die dat wel heeft. De hoeveelheid stress die een baan veroorzaakt hangt af van de persoon en de omstandigheden.

Er is onderzoek gedaan naar de invloed van stress op de zwangerschap. Met name aan het begin van de zwangerschap worden alle belangrijke organen aangelegd en is de foetus gevoelig voor allerlei (kwalijke) stoffen. Het is dus van belang om juist in deze tijd zorgvuldig op te letten met wat je nuttigt en doet.

Uit onderzoek komt naar voren dat een verhoogd cortisol (een maat voor
stress) onder andere leidt tot een lager geboortegewicht. Daarnaast heeft het bijvoorbeeld waarschijnlijk invloed op het IQ en wordt een ontwikkelend kind drukker van stress tijdens de zwangerschap. Kortom: genoeg redenen om het rustig aan te doen tijdens de zwangerschap.

Toch zijn er natuurlijk al generaties vrouwen die ondanks veel stress in de zwangerschap een gezond kind hebben gebaard. Wat betreft de sirenes: een kind zal ze in de baarmoeder wel kunnen horen maar ik denk niet dat het zich daar al druk om maakt...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

kinderwensmedischvruchtbaarheid
3 reacties
gempa
zoals de meeste cao,s zal er vast iets in over zwanger zijn, ik neem aan dat er gewoon dingen zijn die je niet meer mag, zoals in de ziekenzorg, mag je al snel geen nachtdiensten meer draaien en zwaar tilwerk doen.
ze mogen je niet in gevaarlijke situatie,s plaatsen neem ik aan.
ik zou het dus even uitzoeken via P&O
EVA
Wat ik weet van mijn man is dat zodra een collega zwanger is bij de politie burowerk gaat doen en niet ingezet wordt op straat...dus vraag dat na aan je chef.
marli
Beste mw
Ook ik ben werkzaam in een beroep met veel stress, nl op een spoedeisende hulp. Veel onverwachte stresstoestanden, agressie, veel tilwerk, veel lopen, veel handelingen etc etc.
Ik heb tijdens 1e zwangerschap gewoon doorgewerkt tot ik verlof kreeg, was wel zwaar hoor, maar ik heb naar mijn lichaam geluisterd. Wel hoefde ik minder te tillen in overleg met collegae. Toch heeft mijn buik, baby dus, me niet echt in de weg gezeten met bv reanimaties oid. Ik werd gewoon oersterk van de zwangerschap.
Ik was wel vaak moe, maar dat is normaal in een zwangerschap, het is nu eenmaal topsport!!
Helaas kan het bij ons niet om de werkvloer te ruilen voor een kantoor....alle zwangeren werken gewoon hard door! Er zijn wel collega's die het lichamelijk niet meer trekken, last van bekken of rug. Maar dat is per persoon verschillend.
Uiteindelijk heb ik 3 gezonde kinderen gekregen, ondanks mijn zware baan.

Sterkte in je zwangerschap!!