Aorta

Henk Jan Westeneng / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van bijna 40 jaar. Na de geboorte van onze vierde (nu bijna zes jaar geleden) voel ik vaak mijn hartslag kloppen boven in mijn buik, vlak onder het maagkuiltje. Ik voel het vooral heel duidelijk als ik lig, het klopt dan heel sterk. Is dit de aorta? Soms maak ik me daar zorgen over. Je hoort wel eens van aorta`s die knappen en zo. Is dit normaal dat je dit zo goed kan voelen? Ik ben trouwens niet dik.

Antwoord

Het kloppen wat u voelt is hoogstwaarschijnlijk inderdaad uw lichaamsslagader (aorta). Het is erg gebruikelijk dat vooral dunnere mensen, deze slagader voelen kloppen. Meestal is het het beste te voelen als iemand ligt (precies zoals u beschrijft). Uit uw vraag begrijp ik dat u zich hier zorgen over maakt maar dit is vanuit medisch oogpunt zeker niet nodig. Eigenlijk zijn de dingen die u beschrijft normaal.

De aandoening waar u zich zorgen over maakt heet in de medische taal aneurysma. Dit betekent dat een stukje slagader langzaam opzwelt en uiteindelijk kan scheuren. Deze aandoening is op uw leeftijd uiterst zeldzaam. Dus de ‘normale’ verschijnselen die u heeft en uw jonge leeftijd maken de kans op een aneurysma zeer klein. Als u het echter niet vertrouwt kunt u het beste een bezoek aan uw huisarts brengen. Uw huisarts kan met eenvoudige middelen vaststellen of er wel of geen sprake is van een aneurysma.

Ik wil van deze gelegenheid nog wel graag gebruik maken om nog iets over aneurysma’s te schrijven. Als mensen ouder worden (>60 jaar) neemt het risico op een aneurysma toe. Tegen het ouder worden is niets te doen maar er zijn andere factoren die een negatief effect hebben waar wel wat aan te doen is. Dit is bijvoorbeeld roken. Roken maakt de kans op een aneurysma tot wel vijf keer groter. Als u rookt is dit dus het goede moment om daar mee te stoppen (uw huisarts kan u daarbij helpen). Verder is ook aderverkalking een risicofactor. U kunt aderverkalking verminderen door gezond en afwisselend te eten maar vooral door actief te zijn. Sporten is een belangrijke methode om de kans op aderverkalking te verminderen. Kortom, een gezond leven verkleint de kans op aneurysma’s.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

hartmedisch
1 reactie
Schans
Ik ben 24 en herken het zelfde als de vraagstelster.
Ik voel mijn ader ook erg goed als ik lig.
In het begin schrok ik er ook van en ben er mee naar de dokter geweest. En toen heb ik er een echo voor laten maken om te kijken waardoor het kwam. Maar de rede was ook doordat ik dunner ben. Hierdoor voel ik mijn aorta erg goed. Ik heb bij mezelf gemerkt dat het zomers erger is als swinters. Zomers voel ik de aorta beter.
In het begin voelde ik de aorta erg goed omdat ik er ook bezorgd over was. Nu let ik er niet meer echt op en merk ik het ook minder.

Ik ben het met meneer Westeneng eens als u het niet vertrouwt dat u dan even naar de dokter ga. Dit gaf mij ook rust!