Angst op de snelweg

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / 2 reacties

Vraag

Ik wil zo graag van mijn angst afkomen voor het rijden op de snelweg. Weten jullie misschien of daar een bepaalde therapie voor is en bij wie?

Antwoord

Beste vragenstelster of vragensteller,

Angstklachten kunnen het beste behandeld worden door cognitieve therapie. Daar zijn (wetenschappelijke) goede resultaten van bekend. Je kunt het beste met je huisarts overleggen wie bij jou in de regio het best bekend staat. Deze therapie wordt, mits je door de huisarts bent verwezen, door de meeste ziektekostenverzekeringen vergoedt. Overigens hangt dit wel van je poliskeuze af.

Je vraag is te kort om dieper op in te kunnen gaan; Onduidelijk is voor mij namelijk of de angst is ontstaan na een (traumatische) ervaring of als een gegeven op zichzelf. Heb je eerder wel op de snelweg kunnen rijden of is dit van begin af aan? Wat heb je er zelf al aan gedaan? Zo maar wat vragen die kunnen uitmaken wat de beste aanpak is. Bespreek dit dan ook met je huisarts. Maar bij angstklachten blijft een cognitieve therapie de meest aangewezene.

Succes!  Vriendelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

psychologie
2 reacties
adj106
De vraag is voor mij herkenbaar. Ik had ook grote angst om op de snelweg te rijden. Nadat ik dit met iemand gedeeld heb, stelde deze vriend voor om er eerst voor te bidden. In het gebed hebben we eenvoudig aan God gevraagd of Hij de angst wilde wegnemen en gebeden om herstel.
De tijd erna heb ik iedere keer voordat ik in de auto ging rijden gebeden of God me wilde beschermen. Na enige tijd heb ik gemerkt dat de angst weg is en ik geloof dat onze Heer ons wil geven waar we om bidden. Geen bijzondere therapie, maar eenvoudig je leven in de handen van God leggen!
zandkasteel
Helaas gaat dit niet op voor iedereen. En dan is therapie een goede zaak. Laten we oppassen dat we een ander die dit niet zo ervaart, niet nog verder in de put laten zakken (het geloof is niet echt..) net zoals dat bij gebedsdiensten gebeurd.