Verantwoorde kinderboeken

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Zijn peuter/kinderboeken met (hoofd)figuren zoals Dribbel, Nijntje, Puk van de Pettenflet, Jip en Janneke goed om voor te lezen en te laten lezen? Het gaat daarin toch om pratende dieren, circusbezoek e.d. Ikzelf vind er weinig tot geen inhoud in zitten, maar aan de andere kant zijn er niet veel peuterboekjes waar geen dieren de hoofdrol in spelen,en bovenstaande boeken worden ook op school in de klas voorgelezen... Graag beantwoording van iemand van de Ger. Gem.

Antwoord

Op zich is er niets op tegen om een boekje aan je kinderen voor te lezen waarin een dier sprekend ingevoerd wordt! Alleen belangrijk is dat het niet gaat om zaken die met de hemel of met God of het goddelijke te maken hebben.

Je zal er ook bijzeggen dat de dieren niet kunnen spreken, Nijntje is een uniek figuur, dat geldt ook voor Dribbel; ik lees voor en kijk met de kleinkinderen en voor de schooltijd lees ik in de klas van de reformatorische basisschool ook voor aan één van mijn kleinkinderen uit boekjes waarin dieren praten! Er zij ook anderen boekjes, b.v van BOBBI, voor de kinderen en als het over de Bijbel gaat de boeken KIJK EN LUISTER.

Belangrijk is bij alles wat we aan kinderen voorlezen hoe we zelf er tegenover staan en welke houding we uitstralen. Kinderen vinden het ook fijn als je een verhaal vertelt, b.v. aan de hand van platenboek.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

boeken