Echte verliefdheid versus persoonlijke aandacht krijgen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen “echte verliefdheid” en “het erg fijn vinden persoonlijke aandacht te krijgen”? De scheidslijn is denk ik heel dun.  Echter ik (meisje 21 jaar) ben er verschillende keren tegen aan gelopen. Ik heb dan veel contact met een jongen en vind dit fijn om iemand te hebben met wie ik goede gesprekken kan voeren, me veilig en vertrouwd voel en iemand heb om op terug te vallen. Maar dat hoeft niet altijd verliefdheid te zijn. Ik ben bang dat ik té snel in een verkering stap omdat ik het fijn vind om iemand te hebben die me aandacht geeft! (Dat is nl. iets dat ik ook wel een beetje gemist heb vanuit thuis waarin vaak prestatie erg belangrijk was en minder waardering om de persoon zelf.) En dat terwijl ik wellicht dan niet verliefd ben, maar het me vooral om de aandacht gaat (dit gaat niet bewust, maar onbewuste processen die z’n gang gaan).

Antwoord

Lief meisje,

Je geeft zelf het antwoord op je vraag: de grens tussen aandacht vragen/krijgen en verliefdheid kan dun zijn. Aandacht is heerlijk, maar voor verliefdheid zijn “vlinders in je buik” nodig. Het is goed, om je bewust te zijn van je gevoelens wanneer je iemand ontmoet hebt. Bij een mogelijke verkering is het zeker goed om je gevoelens te analyseren in plaats van ze met je op de loop te laten gaan! Ga maar nuchter hiermee om!

Een hartelijke groet,
Marijke  Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid