50 jaar en in de overgang

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik ben een moeder van 50 jaar en ben in de overgang. De ongesteldheid komt heel onregelmatig, soms om de twaalf weken, dan weer drie weken er tussen. Voel me soms ook somber en kan me heel erg zorgen maken om alles. Is het nodig dat ik dan medicijnen ga slikken tegen de stemmingswisselingen en tegen botontkalking? Er is op dat gebied zo veel te koop, dat je niet weet wat het beste voor je is. Kunt u me hier advies in geven? Heb verder een fijn huwelijksleven, ben een gelukkige moeder van vijf kinderen, waarvan er twee getrouwd zijn en de andere drie hebben verkering en we hebben drie kleinkinderen, waar ik ook veel van geniet. Misschien is het raar; ik kan er van genieten maar zie er soms tegenop als ze komen logeren omdat ze ver weg wonen. Soms wil ik alleen maar rust. Is dat raar?

Antwoord

De klachten en gevoelens die u beschrijft kunnen inderdaad heel best een gevolg zijn van de hormoonveranderingen die plaatsvinden in de aanloop naar de overgang. Dat is een natuurlijk proces en zal op een gegeven moment weer voorbij zijn. Dat moment kan alleen wel nog even op zich laten wachten en daarbij kunnen klachten zo hevig zijn, dat het beter is om met medicijnen wat bij te sturen. Dat bijsturen kan gericht zijn op de ongesteldheid, op de stemming en eventueel ook op andere verschijnselen.

Wat het verstandigst is, hangt van veel factoren af. Indien nodig, is het het beste eens met uw huisarts één en ander op een rij te zetten. Wilt u dat niet, dan is het altijd mogelijk om b.v. klimaktolan van VSM te proberen als alternatief. Soms laat dat hele goede resultaten zien. St Janskruid is, voor b.v. stemmingswisselingen, ook een optie.

I.v.m. de botontkalking is het niet noodzakelijk andere maatregelen te nemen dan een voldoende kalkinname (kaas, melk) en indien dat niet lukt eventueel een tablet calcium 500mg (met 2 daags dekt u de totale behoefte).

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medischovergang