Veel last van acne

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 24 jaar en heb veel last van acne. Ik wil er vanaf want ik ben het meer dan zat om me onzeker te voelen door de vele puistjes. Ik heb altijd een vettig voorhoofd en neus en gebruik steeds meer make up om puistjes te camoufleren, al weet ik dat dat niet echt gunstig is. Maar anders durf ik helemaal niet meer over straat. Ik vind mezelf lelijk en probeer face to face contacten steeds meer te vermijden. Ik hoopte altijd dat het rond mijn twintigste over zou gaan, maar niets is minder waar.

Nu hoop ik volgend jaar te gaan trouwen en ik zit nu al in de stress voor de fotoreportage. Ik weet dat acne iets is wat niet met een simpel middeltje verdwijnt, maar welke productlijn is geen bedrogmiddel en heeft werkelijk een gunstige uitwerking op acne? Er zijn op internet genoeg middelen te vinden die allemaal een stralende gladde huid beloven maar dat vertrouw ik niet zo. Wat vindt u bijvoorbeeld van Proactive Solution, Clearasil, Vilantae en natuurproducten met aloe vera of ginseng? Of weet u een ander middel wat de puistjes in ieder geval doet verminderen ook al verdwijnt het niet helemaal? Of is er een middel op doktersrecept verkrijgbaar?

Antwoord

Zo te lezen heb je behoorlijk last van acne, en nog geen andere zaken geprobeerd dan alleen de huismiddeltjes van de drogist. Van deze huismiddeltjes is vooral bekend dat ze nauwelijks helpen, in ieder geval niet afdoende bij de ernstiger vormen. Er zijn verschillende middelen op recept verkrijgbaar. Wat een dokter voorschrijft hangt ook weer af van hoe het er uit ziet, ik kan dus ook niet één middel noemen. Daarom: ga een keer langs je dokter om het te bespreken. Soms kan een huidtherapeut nog iets ondersteunends bieden. Ook dat kun je met de dokter overleggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

acne