Jongerenwerkers niet welkom op Lodo

Nieuwsredactie / 98 reacties

18-01-2011, 12:54

“Jongeren dragen me voor als spreker bij Van Lodenstein College, wat gebeurt er TEKEL: gewogen, door directie te licht bevonden! College-geen-Stijl” twittert jongerenwerker Bert Noteboom rond een uur of 12 vandaag. Deze morgen heeft hij tot zijn frustratie te horen gekregen dat hij niet welkom is als spreker op een conferentiemiddag voor jongeren georganiseerd door de locatie in Kesteren. Een voorstel van enkele scholieren werd door de leiding zonder verdere motivatie afgewezen. Een dag eerder ondervond Koos de Jong hetzelfde. Op voordracht van leerlingen zou het opperhoofd van stichting Jijdaar de uitgevallen lezing verzorgen. De directie besliste echter anders.


Diverse jongeren van het Lodenstein in Kesteren zijn not amused door de actie van de directie, aldus Noteboom. “De initiatiefnemer was zo teleurgesteld dat hij me niet te woord kon staan”. “Wie er nu de lezing verzorgt? Het middagprogramma is vervallen, de jongeren hebben vrij”.

Een leraar wil na enig aandringen het volgende kwijt: "Deze reactie verbaast me niets. Het is wel verdrietig. Het enige wat we kunnen doen is bidden".

Nieuwsredactie op 18-01-2011, 12:54
98 reacties
tiswat
27-01-2011 / 15:38
@Pietje.

Wil je eens Bijbels beargumenteren wat er sectarisch aan is?
En volgen we Koos en Bert of de bijbel, en zien we mensen die de Heere Jezus willen volgen.
Graag Bijbelse feiten en geen meningen.
Zegen
daf
27-01-2011 / 18:58
Misschien moet je op Cuba gaan wonen, Pietje. Korea zal je ook bevallen. Daar zijn ze ook dol op censuur. Waarom mag niemand weten dat de Jong niet welkom is wegens 'te evangelisch'?
1a2b3c
27-01-2011 / 19:39
Hoezo heeft Koos niet netjes gehandeld?
Ik lees dat hij gezegd heeft: heb het er eerst met school maar over want ik wil niet dat jij in de problemen komt, klinkt best positief vind ik.
De school besluit vervolgens dat het niet mag omdat ze bang voor de reacties van de ouders zijn en vinden dat Koos te ver naar de evangelische kant gaat...
Als de school in een kwaad daglicht komt om haar eigen redenen wordt het tijd om die eens te herzien.
Ben het er mee eens dat een school zelf moet weten wie er uitgenodigd wordt. Maar als er iemand benadert wordt en vervolgens wordt er toch vanaf gezien, waarom mag een ander de argumenten dan niet weten die ze zelf gebruiken?
Als het redelijke argumenten zijn hoeven ze zich er ook niet voor te schamen en er zich over te beklagen.
De argumenten deugen niet, dat is de oorzaak, moet je K en B de schuld niet geven.

In een kwaad daglicht stellen, dat doe je eerder als je zegt: als ik ze een hand moet geven tel ik mijn vingers na, want vertrouwen doe ik ze niet meer.
henk13
27-01-2011 / 23:51
Gelukkig heeft God het laatste woord hij is het begin en het einde.
pietje
28-01-2011 / 15:18
dat slaat echt helemaal nergens op daf. Iedereen weet waarom de school hen heeft afgewezen. Ik zal de reden nog een keer zeggen: het is te evangelisch. De school heeft daar gewoon helemaal gelijk in.
1a2b3c
28-01-2011 / 15:34
Koos en Bert zijn niet evangelischer dan Jezus Zelf.
Ze spreken Hem alleen maar na, dus als je er klachten over hebt moet je bij Jezus Zelf zijn.
pietje
31-01-2011 / 08:47
dat is het punt nou juist. Koos en Bert praten alleen over het evangelie en niet over de zonde. Je moet eerst spijt gaan krijgen van de zonde. Bij Koos en Bert word daar niet(bijna niet) over gepraat, maar je zult toch eerst droefenis over je zonde krijgen moeten krijgen wil je bekeerd worden.
1a2b3c
31-01-2011 / 09:33
Dan deed Jezus het ook fout toen Hij zei: ...en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Joh.6:37 en Opb.22:17 ... en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Markus 16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.

Al dat eerst 'moet....' haal je niet uit de Bijbel. Wat K en B zeggen kun je helemaal terug vinden in de Bijbel.
Als je het op Gods manier doet kun je Zijn zegen verwachten en er is veel zegen op het werk van st. jijdaar.
Maar bij al die 'eerst moet' preken, blijven de avondmaaltafels leeg, dat zegt toch wel iets.
Samanthi
01-02-2011 / 15:28
Pietje@
dat is het punt nou juist. Koos en Bert praten alleen over het evangelie en niet over de zonde. Je moet eerst spijt gaan krijgen van de zonde. Bij Koos en Bert word daar niet(bijna niet) over gepraat, maar je zult toch eerst droefenis over je zonde krijgen moeten krijgen wil je bekeerd worden.

Beste Pietje
Dat kan ik nu juist niet zeggen, er wordt juist niet over de zonden heengewalst en daartegenover achter die zwarte achtergrond van ons mag de Heere Jezus schitteren is dat niet prachtig in deze tijd?
Ook de zonde van de gezapigheid en van de zelfgenoegzaamheid komen aanbod, maar zeker ook liegen of de waarheid verdraaien, daar wordt openlijk belijdenis van gedaan(door de leiders) en om vergeving gevraagd, maar ik sluit me aan bij 1a2b3c er staat idd nergens 'je moet eerst....' dan komt er nooit iets van. maar als de Heere zegt sta op en wandel, dan sta je op en dan wandel je omdat Hij het zegt (uit een van de lezingen) Als je dan zegt nee ik moet eerst... of heb ik wel genoeg... dan laat je de Heere aan zijn plaats, dat doen we trouwens allemaal vroom of niet vroom totdat Hij komt en Hij brangt alles mee.
arjan1984
02-02-2011 / 20:32
het meest jammere is nog dat je dit van te voren al had kunnen voorspellen, ik had er nog wel bijna geld op durven zetten. blijkbaar is het zo ketters dat je ze beter vrij kan geven dan een jijdaarlezing te volgen. beetje triest, als een directie zo rechts is dat ze er aan die kant naast kunnen vallen
pietje
03-02-2011 / 15:02
Samanthi, je moet het in het verband lezen. Je kan niet uit je eigen opstaan wat jij zegt. Dat moet van God komen... en arjan, jij bent volgens mij ook wel heel naastenliefhebbend ahum. hoezo gaan ze niet naar een andere school? als ze daar ook worden afgewezen ga je het dan ook gelijk op internet zetten?
1a2b3c
03-02-2011 / 16:48
...en omdat je het zelf niet kunt weet je dat het van God komt als je wél opstaat en wandelt.
(kwestie van geloofsgehoorzaamheid)
Als er appels aan een boom groeien weet je dat het een appelboom is. (vergelijking van Spurgeon geloof ik)
arjan1984
04-02-2011 / 15:35
beste pietje, wil graag reageren maar moet dan wel ff weten wat je bedoeld, kan hier niet echt kritiek uithalen, behalve dan dat je kritiek hebt, en dat mag. zou je t willen verduidelijken?

wat mij meer stoort is dat mensen hun best doen om te evangeliseren, en de leerlingen dat ook fijn vinden. blijkbaar geven ze dit aan omdat dit ze aanspreekt. dingen die je aanspreken blijven beter hangen en wekken je interesse. ik kan me voorstellen dat je als school niet alles binnen wilt hebben. koos is iemand die een gedeelte van dezelfde bijbel verkondigt als degene die op de lodestein ligt. helaas is het blijkbaar een deel wat de directie van de lode niet verkondigt wil hebben, wat raar is omdat ze er waarschijnlijk heel wat exemplaren van hebben liggen. ga er tenminste vanuit dat de eerste 4 boeken van het nieuwe testament er nog inzitten.
pietje
04-02-2011 / 22:00
1a2b3c bij jou komt het er wel heel gemakkelijk uit zeg. je moet zeggen dat je het gelooft en je bent bekeerd volgens jou. maar dat klopt niet helemaal. En arjan, waarom vertelt Koos maar een gedeelte van de bijbel en niet heel de bijbel? is alleen dat gedeelte goed ofzo?
1a2b3c
05-02-2011 / 00:09
Ho ho pietje, ik heb niet gezegd dat je moet ZEGGEN dat je het gelooft en dan ben je bekeerd, ik zei: kwestie van geloofsgehoorzaamheid.
Gehoorzaamheid betekent dat je DOET wat God zegt.
Dus niet zéggen dat je gelooft maar daadwerkelijk geloven en je bekeren want dat beveelt God ons, dat is toch even anders!!!
Of wilde jij zeggen dat je niet moet geloven en je bekeren?
1a2b3c
05-02-2011 / 07:59
Laat me raden wat voor antwoord je gaat geven: EEN MENS KAN NIET GELOVEN!!!
Maar dat bewijst alleen maar dat een mens wel kan geloven, alleen gelooft hij zo de verkeerde want die dooddoener komt van de duivel.
Verschillen keren zegt Jezus: uw(!!!) geloof heeft u behouden en niet: het geloof dat ik u gegeven hebt heeft u behouden.
En al is het waar dat Hij het werkt, we zullen toch echt zelf moeten geloven want dat doet Hij niet voor ons. Wij hebben te maken met Zijn bevel!!
arjan1984
05-02-2011 / 18:46
nee, zeker niet. maar dat is van 2 kanten pietje. zo graag als koos het verteld zo graag zouden al die lodo figuren het evangelie uit de bijbel scheuren, althans zo lijkt het. bovendien lijkt het me ook niet dat koos t onstaan van hel en verdoemenis ontkent. evangeliseren is het evangelie brengen, en dat doe je in de eerste plaats door uit te nodigen lijkt me. lodo is over het algemeen zo zwaar, dat Koos minimaal 1 keer per week moet komen wil t in eenwicht geraken.

mijn mening is dat Koos heus niet een soort van Petrus is die de hemelpoort voor je open gooit. maar Koos kan denk ik wel een middel zijn. net als dat de lodestein dat kan zijn. Koos respecteerd de lodestein, want hij zou daar best gaan spreken als hij gevraagd werd, maar de lodestein voelt zich blijkbaar beter als koosje en weigert. sterker nog, ze verafschuwen m zo dat ze eerder de boel afblazen dan ze naar Koos te laten luisteren. dat is lijkt mij nogal respectloos. ben zelf niet bij elke jijdaar avond, en Koos heeft ook wel zijn gebreken maar dit verdiend ie niet
Omega
03-07-2011 / 20:31
Onderstaand bericht is geplaatst op verzoek van Koos de Jong

Hallo allemaal,

zie tot mijn verbazing dat dit stuk nog steeds staat in de lijst populaire artikelen.
Wat is er al veel gezegd, en dan kom ik nog eens.
Lang heb ik gedacht: er wordt al zoveel over mij geschreven, laat maar.

Maar als ik nu het weer (opnieuw) lees en merk dat het nog steeds gelezen wordt,
kreeg ik toch sterk de neiging om toch maar ook hierop te gaan reageren, temeer omdat ik vind dat de school er erg slecht van af komt en dat wil de HEERE niet en ik dus ook niet. Ik heb de school met hun leerlingen en alle personeel in m’n hart en wil graag dat de negatieve teneur rondom hun stopt.

Het zal zo wezen dat de één vrijmoediger (door genade) over Geloofszaken spreekt dan de ander, vrijmoediger spreekt over Jezus dan de ander, kijk daarin dan ook naar de situatie waarin een ieder is gesteld zou ik dan willen zeggen (al mag er van mij wel eens iets meer over Jezus gezegd worden en mag de klem van bekering sterker worden gebracht), maar hoe er nu over hun wordt gesproken raakt mij en doet me pijn. Dit verdienen deze mannen (en vrouwen) niet!

Wat is gebeurt: Bert Noteboom en ondergetekende zaten samen in vergadering en mijn telefoon ging. Hemmy de Heus belde met een verzoek: er was een spreker uitgevallen en nu zochten ze iemand om te spreken voor de jeugd, of ik dat wilde doen. De Reformatorische wereld kennende (en de gevoeligheden hieromheen) zei ik dat ik dat wel wilde, maar dat het me verstandig leek om hierover eerst de directie te raadplegen, om niet later over dit alles grote problemen te krijgen. Hemmy ging rond bellen of het akkoord was of koos de Jong mocht spreken en belde 1 ½ uur later terug dat dit niet mogelijk was.

Dat begreep ik en zei: ik zit hier met Bert Noteboom aan tafel, ze gebruiken (volgens mij) ook zijn muziek, dus wellicht mag hij wel. Ik Bert gevraagd of hij het wilde doen en dat wilde hij wel (pracht kerel!). Hemmy dit vertelt en hem er bij gezegd, check dit ook even bij de directie, ging die doen, maar het was al laat en pas de volgende morgen belde hij Bert, met de mededeling dat ook dit niet kon, Bert plaatste zijn tweet en de rest van het verhaal kennen we.

Maar ook weer niet helemaal!

Ben op bezoek geweest n.a.v. dit alles bij de directie van het Van Lodenstein College te Kesteren. Daar een heel plezierig gesprek gehad waarin een ieder zijn verhaal kon doen en kon uitleggen hoe en wat. Na alles uitgesproken te hebben zijn we uit elkaar gegaan met de volgende afspraak: we hebben uitgesproken om in het vervolg beter op elkaar te letten en vooral niet over elkaar maar met elkaar te praten als er wat is. En zo zijn we zijn in de sfeer van hartelijkheid en liefde uit elkaar gegaan.

HEERE dank U wel voor deze mannen, die (met al hun tekortkomingen, geld ook voor jullie en mij) zich zo inzetten voor de jeugd van Reformatorisch Nederland. HEERE, wat is U ons ozo zondige land nog genadig, dank U wel, In Jezus Naam, Amen.

Jullie allemaal de Liefde van de Heere Jezus Christus je toegebeden,


Koos de Jong

Ps. heb daar maar gelijk gesolliciteerd naar de parttime baan van Godsdienstleraar, hierop nog geen reactie gehad.

Meer nieuws

HARDINXVELD – Voor- en tegenstanders van de Herziene Statenvertaling gingen zaterdag 15 januari 2011 met elkaar in debat bij de Kom Ook Groep. Over de HSV is veel discussie, zoals je ook op Refoweb he...
9 reacties
17-01-2011
In ons land bestaat een groeiende groep van polygamisten. In NRC Next werd polygamie zelfs een ‘logische stap in de sociale evolutie’ genoemd. Toch is het bij wet enkel toegestaan om met z’n tweeën te...
4 reacties
13-01-2011
GIESSEN (NB) – ‘Muziek doet iets’ en ‘Muziek daar zit iets achter’. Met deze twee stellingen wil de Landelijke Evangelisatiestichting Naar House tieners en jongeren uitdagen om na te denken over muzie...
Geen reacties
12-01-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering