(...) En dan gaat die gedachte verder: zie je, het kan goed zijn dat je wel bero...

Ds. D. Breure | Geen reacties | 26-04-2007| 00:00

Vraag

Ik word heel erg aangevallen door de gedachte van schijnbare tegenstrijdigheden in de Bijbel. Bijv. mensen die in Jezus Naam duivelen hebben uitgeworpen en krachten hebben gedaan, maar die toch geen kinderen van de Heere zijn. En dan gaat die gedachte verder: zie je, het kan goed zijn dat je wel berouw hebt over die zonde, maar dat je geen vergeving krijgt. Kunt u daar meer duidelijkheid over geven?


Antwoord

Hoewel er meestal met de uidrukking “schijnbare tegenstrijdigheden” iets anders wordt bedoeld (namelijk het ogenschijnlijk elkaar tegenspreken van twee Schriftplaatsen) ga ik in op de invulling die de vraagsteller eraan geeft. De tekst uit Mattheus 7 die genoemd wordt gaat over mensen die opzienbarende daden doen en toch niet zalig blijken te worden omdat zij geen kind van God zijn. Dat wordt wel heel duidelijk als het omschrijft als “gij die de ongerechtigheid werkt” (Mattheus 7:21-23). Dan gaat het over gaven die verleend en gebruikt werden, maar blijkbaar zonder genade. Zulke gaven zijn nooit een garantie/bewijs voor genade!

Kan hier nu ook onder vallen dat je berouw hebt over je zonden en toch geen kind van God bent? Nee, God zij dank niet. De drie elementen van kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Geeft de Heere het ene, dan ook de andere. Nooit kwam iemand met oprecht berouw tot de Heere, die werd weggestuurd. Nooit ontving iemand vergeving die niet ging verlangen de gerechtigheid te werken en de ongerechtigheid te haten. Want het zijn vruchten van de ene Geest, voortkomende uit het werk van de ene Christus.

Je zou je nog wel af kunnen vragen: maar hoe weet ik dan dat mijn berouw echt is. Want er kan wel iets zijn dat op berouw, spijt lijkt en toch niet het is, denk aan Judas, Saul, Kaïn. Dat worden wel algemene werkingen van de Geest genoemd (niet zaligmakend dus). Dan is het criterium juist dat echt berouw mij tot Christus voert. Christus Die verzoent/vergeeft en Die heiligt en vernieuwt. Wie bij deze Christus terechtkomt die had echt berouw. Dan vind ik nergens anders rust in dan alleen in Hem. Ik kan en hoef niet eerst te bepalen of mijn berouw echt is en dan met het besef van echt berouw tot Hem te gaan. Nee, het echte blijkt juist daaruit dat het tot Jezus drijft en uitdrijft. En dat je nergens anders vrede kunt vinden dan in Hem.
 
Ds. D. Breure

Dit artikel is beantwoord door

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
    30-08-1962
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen
  • Status:
    Actief
58 artikelen
Ds. D. Breure

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ontstaan probleem van toe-eigening van het heil

Ik heb een vraag over de vroege kerk en het probleem rond de toe-eigening van het heil. Voor mijn gevoel zijn er in het Nieuwe Testament (NT) drie reacties op het evangelie. 1. Die het met vreugde ...
Geen reacties
26-04-2019

Antroposofische filosofie

Mijn zoon van 12 jaar is doorverwezen naar Zonnehuizen, polikliniek Trialis, een voorziening in de regio Utrecht voor kinderen en jong volwassenen met een verstandelijke beperking. Aangezien dit een i...
7 reacties
26-04-2013

Gereformeerd geworden

Ik ben een jongen (19) uit een evangelische gemeente. Vier jaar geleden is de Heilige Geest in mijn hart gaan wonen en sindsdien heeft Zijn troostende aanwezigheid me door veel ellende geholpen. Ik he...
Geen reacties
26-04-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering