Rechtvaardigmaking en rechtvaardigverklaring

drs. ing. P.L.D. Visser | Geen reacties | 26-05-2006| 00:00

Vraag

Waarom wordt er in de kerk zo vaak gesproken over een rechtvaardigmaking? Naar mijn idee is dit een echt verkeerd begrip en voorstelling van zaken, tenzij Jezus niet onze volkomen Zaligmaker is. Is er daarom geen wezenlijk verschil tussen een rechtvaardigmaking en een rechtvaardigverklaring?


Antwoord

De vraag is wat kort gesteld, maar ik begrijp eruit dat de vragensteller het gebruik van het woord “rechtvaardigmaking” ziet als een tekort doen aan het werk van Christus. Dat zou inderdaad zo zijn, als met rechtvaardigmaking bedoeld werd dat rechtvaardiging een proces is van steeds heiliger worden. Onwillekeurig denken we dan aan de rechtvaardigmaking zoals die door de Roomse Kerk wordt geleerd: als een steeds rechtvaardiger/heiliger worden door middel van het doen van goede werken, het gebruik van de sacramenten en voorbede en werken van de heiligen.

Zo moeten we het begrip “rechtvaardigmaking” echter niet opvatten. Maar hoe dan wel? Enkele opmerkingen:

1. In de Statenvertaling van de Bijbel komt het begrip “rechtvaardigmaking” voor in Rom. 4: 25, 5: 16 en 18. Achter deze vertaling ligt het Griekse woord dikaioosis, dat te vertalen is met “rechtvaardiging”, “zuivering van blaam”, “vrijspraak”.

2. Hieruit volgt al dat we bij dikaioosis te doen hebben met een rechterlijke uitspraak van Godswege. In de catechismus wordt in antwoord 60 (zondag 23) gezegd dat rechtvaardiging inhoudt dat God “uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan”.

3. “Rechtvaardigmaking” moeten we dus opvatten als de rechterlijke daad van God waarin Hij een zondig mens rechtvaardig maakt of verklaart, alleen omwille van het plaatsbekledend werk van Christus. Zo beschouwd wordt met “rechtvaardigmaking” dus precies hetzelfde bedoeld als met “rechtvaardigverklaring”.

4. Het belangrijkste dat wij voor ons persoonlijk leven in het oog moeten houden, is dat wij rechtvaardig voor God zijn door middel van het geloof en dat geloof ook kinderlijk-eenvoudig beoefenen.

5. Wie verder wil lezen en leren, verwijs ik naar de Catechismus, zondag 23, vraag 59 “Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft? Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben...”. Verder verwijs ik naar Rom. 1:17b: “Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”, naar Rom. 3:28: “Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet”, en om niet meer te noemen verwijs ik tenslotte naar Gal. 3:6: “Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend.”

Ds. P. L. D. Visser

Lees meer artikelen over:

rechtvaardigmaking
Dit artikel is beantwoord door

drs. ing. P.L.D. Visser

  • Geboortedatum:
    29-07-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk a/d Amstel
  • Status:
    Inactief
28 artikelen
drs. ing. P.L.D. Visser

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Hebt gij Mij lief

De Heere Jezus stelde Petrus de vraag: "Hebt gij Mij lief?" Hoe kan ik de Heere Jezus laten zien/merken dat ik Hem liefheb?
2 reacties
26-05-2010

Geloven met autisme

Beste dominee IJsselstein. Ik ben vrouw, moeder van een gemiddeld gezin met ook pubers, en heb een (late) diagnose ASS en mogelijk nog meer in mijn karakter. Ik heb best veel achter de rug. Veel zoeke...
1 reactie
26-05-2023

Getachyoniseerde silicadisk

Zou iemand mij kunnen vertellen of het pijnbestrijdende middel de “getachyoniseerde silicadisk” bijbels verantwoord is?
Geen reacties
26-05-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering