Gij zult niet meesters genoemd worden

Ds. H. van den Belt | Geen reacties | 18-04-2006| 00:00

Vraag

Laatst las ik Mattheus 23. In vers 10 lezen we: "En gij zult niet meesters genoemd worden; want Eén is uw Meester, [namelijk] Christus.” Deze woorden spreekt de Heere tot Zijn discipelen als geestelijke leidslieden van het volk. Hoe dienen wij deze tekst te lezen? Waarom noemen wij onze voorgangers “Dominee”, meester? Hebben wij deze tekst niet serieus genoeg genomen? Overigens is het niet mijn bedoeling dat we voortaan predikanten gewoon bij hun voornaam noemen, maar het is op zijn minst opvallend dat de Heere Jezus hier Zijn discipelen nadrukkelijk verbied om zich met meester te laten aanspreken.


Antwoord

De kanttekeningen van de Statenvertaling zeggen n.a.v. het woord rabbi: "Het gebruik van deze, alsook van de volgend titels, wordt niet geheel verboden, want zij worden somtijds den profeten en apostelen wel toegeschreven, maar de ijdele eer en heerschappij of meesterschap over het geloof en de consciëntie van anderen, die zij daarin zochten." Met andere woorden: als je Schrift met Schrift vergelijkt, kun je uit deze tekst geen absoluut verbod op het gebruik van 'eretitels' afleiden. Het is niet belangrijk óf wij het zeggen, maar hóe wij het zeggen.
 
Toch zijn sommige christenen veel terughoudender in het gebruik van titels dan wij. Het is in de Engelstalige wereld gebruikelijk om de predikanten aan te spreken met "Reverend" (Eerwaarde), maar de Strict Baptists doen dat niet. Alleen GOD is eer-waardig, zeggen zij... De titel "reverend" raakt daar ook wat in onbruik en nu is het in Engeland en Amerika doorgaans: "pastor".  Ook hier wordt "pastor" soms gebruikt in plaats van dominee. Dominee (van het Latijnse dominus) betekent meneer of heer en niet "meester".
 
Of je predikanten bij hun voornaam aanspreekt is een kwestie van gewoonte. Ik vermoed dat het wel meer en meer gebruik zal worden, ook onder ons, net zoals wij spreken van André Rouvoet en Bas van der Vlies. De dominees volgen meestal als laatste in zo'n ontwikkeling. Erg is dat niet, we spreken ook de oudvaders bij hun voornaam aan: Wilhelmus a Brakel, John Bunyan en niemand vindt dat ongepast.
 
De Schrift leert ons wel dat we respect moeten hebben voor allen die over ons gesteld zijn en roept ons op om de ambtsdragers in ere te houden "Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer."
 
Dominee Henk van den Belt

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. van den Belt

  • Geboortedatum:
    08-06-1971
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg
  • Status:
    Inactief
42 artikelen
Ds. H. van den Belt

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Aan ds. G. A van den Brink. U heeft het in HyperDordt ook over middellijke en onmiddellijke zekerheid. Naar mijn idee is dit inderdaad een cruciaal punt. Ik denk dat de onmiddellijke zekerheid vandaag...
Geen reacties
18-04-2024

Verliefd op een jongen

Ik ben verliefd op een jongen maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
Geen reacties
18-04-2003

Schijnbare tegenstrijdigheid in doopformulier

Ik heb een vraag over het Doopformulier. In onze kerken wordt de doop gezien als een teken en zegel van het verbond dat God met de mensen gesloten heeft. Maar ook dat de doop alleen niet genoeg is om ...
Geen reacties
18-04-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering