Achtergrond van de tale Kanaäns?

Ds. B.J. van Vreeswijk | Geen reacties | 06-04-2006| 00:00

Vraag

Wat is de achtergrond van de tale Kanaäns? Wat is het doel in de diensten als dit gesproken wordt? Ik bezocht onlangs voor het eerst een dienst van de Gereformeerde Gemeente in Ned. en was verbijsterd door het eentonige gemurmel dat ik hoorde. Wat voor beeld moet ik van God krijgen als ik de voorgangers en de voorlezer nauwelijks kan verstaan of mij door zijn leestoon zo laat afleiden van de inhoud? Onderling wordt toch ook niet zo gesproken? Het leek mij oneerbiedig.


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Je vragen laten zien dat je inderdaad niet vertrouwd bent met een bepaalde stroming binnen de zogenoemde gereformeerde gezindte. Daarmee duiden we de breedte aan van die kerken die willen luisteren naar de bijbel zoals die opgevat wordt volgens de belijdenisgeschriften van de Reformatie: de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels. Die kerken vertonen onderling toch ook weer grote verschillen. In visie op de leer en de verwoording daarvan, in levensstijl en kleding en in inrichting van de eredienst.

Je bent in aanraking gekomen met de meest aparte stroming die sterk gestempeld is door een eigen, smalle visie op Schrift en belijdenis en sterke nadruk legt op de beleving van het geloof zoals die ervaren wordt in een bepaalde bekeringsweg. Daarin is een eigen taalgebruik gegroeid dat we de “tale Kanaäns” noemen. Die is geworden tot een soort geheimtaal of code voor ingewijden. Velen in de eigen gemeente waar deze kerkelijke cultuur heerst begrijpen het niet maar respecteren deze als een uiting van de ware geloofsbeleving zoals Gods volk die leert. Daarin klinkt sterk door de beleving van zonde en schuld, benauwdheid van het hart en diepe klacht. Dat alles typeert de toon van de prediking, de houding van het lichaam en het gebruik van de stem.

Ik zou dit niet zo snel als oneerbiedig aanduiden. Voor een onbekende hiermee wel als vervreemdend en onbegrijpelijk. Ook ik heb niet de indruk dat men zich inspant duidelijk te zijn voor de breedte van de eigen gemeente, laat staan voor buitenstaanders. Met het gevaar dat bepaalde uitingen een eigen leven gaan lijden die kunnen overkomen als ongepast of bijna oneerbiedig.

Hopelijk geeft je dit meer begrip voor wat je ervaren hebt. Dat hoeft nog geen instemming te betekenen.
 
Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns
Dit artikel is beantwoord door

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
    23-08-1947
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
87 artikelen
Ds. B.J. van Vreeswijk

Bijzonderheden:
Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Belijdenis doen in de nieuwe PKN

Ik ben nu (nog) lid van een hervormde gemeente. Echter per 1 mei is dat dus PKN. Ik ben op dit moment erg bezig met de vraag of ik belijdenis kan en mag doen. Doe je in de PKN belijdenis van de leer d...
Geen reacties
06-04-2004

Verschil in geboorteverhalen van Jezus in Mattheus en Lukas

Hoe kan het dat de geboorteverhalen van Jezus in Mattheus en Lukas niet met elkaar overeenstemmen, elkaar zelfs tegen lijken te spreken. In Lukas is niets vermeld over het feit dat Jozef en Maria naar...
Geen reacties
06-04-2004

Bloed van het Lam

Deze week kwam een preek van een Ger. Gem.-predikant mij ten gehore. Een preek over het Pascha waar het gaat over het bloed van het lammetje dat aan de deurposten gesmeerd moet worden en waar de HEERE...
Geen reacties
06-04-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering