(...) Wat is het voor mij moeilijk om volkomen te vertrouwen op Hem en af te zie...
Dr. C. A. van der Sluijs | Geen reacties | 11-03-2006| 00:00
Vraag
Antwoord
Hartelijk dank voor je heldere reactie. Je vraagt of dit voor mij een beetje herkenbaar is. Nou, een beetje niet, maar wél helemaal. Met Luther belijd en ervaar ik dat een christen niet zonder aanvechting kan. Luther noemt die aanvechting Gods vreemde werk. Het zalig maken is Zijn eigenlijke werk. Maar meestal, zegt Luther, zien we slechts Gods vreemde werk. Maar die aanvechtingen heb ik nodig, zegt Luther dan, want ze drijven me altijd naar “het lieve heilige kruis”. En daarom wordt Luthers theologie een kruistheologie genoemd. En de dominerende factor in deze kruistheologie is de aanvechting. Zonder aanvechting kan het niet, zegt Luther. En daarom kan het ook niet zonder het kruis in je leven.
Het kruis van Golgotha en het kruis in je leven hebben alles met elkaar te maken. Dit doet ons wel verlangen naar de volmaaktheid straks. Als we dit hier en nu willen realiseren dan struikelen we steeds weer en voelen voortdurend ons eigen tekort. Het zal wel genade zijn als we eenmaal zalig worden. En daarom moeten we hier onze onvolmaaktheid inleven. Zo sterven we aan onszelf om op te staan in een nieuw leven. Niet maar een keer maar voortdurend weer.
Leid een biddend leven! Dit verbindt aan de Heere en doet zijn gemeenschap ervaren. En daardoor mag je zelfs soms zeggen: "Uw goedertierenheid is beter dan het leven (Psalm 63:4)".
Een hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs
Dit artikel is beantwoord door
Dr. C. A. van der Sluijs
- Geboortedatum:14-09-1942
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Veenendaal
- Status:Inactief
Bijzonderheden:
Bekijk ook: