Zoon wil naar Thunderdome
G. Slurink | 9 reacties | 19-11-2025| 12:03
Vraag
Ik heb een vraag over mijn zoon van 19. Hij heeft kaartjes gekocht voor het muziekfestival Thunderdome in Utrecht. Ik heb aangegeven dat je hier niet met een gedoopt voorhoofd kan staan. Wat ik op internet kan vinden is dat deze teksten vol agressie, seks en onderwereld zitten. Maar dan krijg ik antwoorden als: "waar hoor jij dan geweld en agressie?" Kan iemand mij helpen wat er concreet in deze teksten staat die daar ‘gezongen’ worden. Misschien iemand die zelf ook onderdeel is geweest van deze muziek.
Groet van een bezorgde moeder.
Antwoord
Beste bezorgde moeder,
Allereerst wil ik zeggen dat ik me niet alleen zou richten op de teksten maar op het hele gebeuren, met alles wat er om heen zit en de hele levensvisie die er achter zit. Wat men wel ‘het vieren van het leven’ noemt, maar wat in feite nogal hedonistisch is. Een christen kan uiteraard ook vreugde hebben, maar dat is een vreugde die geworteld in de Heere (vergelijk Filippenzen 4: 4-7) en is niet iets dat moet voortkomen uit een meedoen met een wereld die niets met God te maken wil hebben en die een tijdelijke vreugde zoekt in dergelijke dingen. Dat is een wezenlijk verschil.
De hardcore die in Thunderdome te horen is, is de zogenoemde gabberhouse, een variant van housemuziek met een hoog tempo dat flink je hartslag en adrenaline opjaagt. Het genre is al meer dan 30 jaar oud. De teksten, die vaak meer losse kreten zijn, waren van oudsher vaak anti-establishment en anti-conformistisch en een uiting van rebellie tegen autoriteit en gevestigde normen, wat dan op verschillende manieren tot uitdrukking kwam. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Het f-woord komt nog wel steeds veelvuldig voor. Maar wat toch vaak overheerst, en nog steeds heb ik de indruk, is het verheerlijken van de hardcoremuziek en het dansen er op. Het gaat uiteindelijk om het de hele nacht door feesten op rave party’s en festivals, al dan niet met hulp van partydrugs. De teksten komen, kort gezegd, vaak neer op: “f*** alles, laten we dansen, lang leve de hardcore”.
Deze pagina beschrijft een beetje de gabbercultuur waar Thunderdome ook onderdeel van is. Ik citeer: “De thematiek in de muziek en beeldtaal ondersteunt het extreme karakter van de muziek. Onderwerpen die voorbijkomen zijn bijvoorbeeld monsters, post-apocalyptische maatschappijen en het eind der tijden. Maar ook thema’s zoals het niet klein laten krijgen, het benadrukken van het wij-tegen-de-rest sentiment en het vieren van het leven komen veelvuldig voorbij.”
Kortom, het vertegenwoordigt de realiteit van de mens die zonder God is en die uiteindelijk zonder hoop is en daarom de hoop en zingeving zoekt in dergelijke dingen. Dat gaat verder dan alleen de teksten, dat zit in het hele gebeuren en de bijgaande visie op het leven.
Ik denk dat uw zoon óf erg naïef is, óf dat hij wel degelijk weet dat deze dingen aan de hand zijn, maar dat hij de ernst ervan probeert te ontkennen of te bagatelliseren voor anderen, maar vooral ook voor zichzelf. Dat was wat ik deed toen ik 19 was. Ik wist wel degelijk dat de muziek die ik luisterde en de plaatsen waar ik heen ging en het leven dat ik verder leefde, niet paste in een leven met God. Maar ik drukte dat weg, want ik wilde doen wat ik zelf wilde. Ik wilde zelf op de troon van mijn eigen leven zitten en doen waar ik me goed bij voelde.
Ik zou de tekst uit 1 Thessalonicenzen 3: 2-10 uw zoon op het hart willen drukken: “Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht. Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten. Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen. U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis. Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn. Want zij die slapen, slapen 's nachts en zij die dronken zijn, zijn 's nachts dronken. Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm. Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus, Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.”
Uw zoon zal een keuze moeten maken: wil hij leven zoals hen die in de duisternis leven, die (geestelijk) slapen, die zich verdoven en bedwelmen met wat dan ook, en dat pad verder opgaan en met hen uiteindelijk in het verderf gaan? Of wil hij leven als een kind van het licht en van de dag, bestemd tot het verkrijgen van de zaligheid door de Heere Jezus Christus? Daarbij gaat het om veel meer dan om de teksten van deze muziek, het gaat om welke plaats God, welke plaats de Heere Jezus, krijgt in iemands leven. Het gaat om een radicale bekering. Hij zal zelf die keuze moeten maken. Wat u doen kunt is, naast bidden, Gods Woord tot hem spreken met de bede dat God hierdoor tot zijn geweten en tot zijn hart zal spreken.
Voor hem is misschien ook het antwoord 'Mixed feelings over technofestival' nog bruikbaar.
Ik hoop dat dit u en uw zoon wat helpt.
Een hartelijke groet,
Gerard Slurink
Dit artikel is beantwoord door
G. Slurink
- Geboortedatum:12-02-1963
- Kerkelijke gezindte:Reformatorisch
- Woon/standplaats:Lahti, Finland
- Status:Actief
Bijzonderheden:
*Voormalig popmuzikant
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 Tessalonicenzen 5:21-22. Echter je zoon mag dit ook zelf ervaren en tot die conclusie komen. Hij is volwassen (19). Het is zijn leven en ik garandeer u het komt goed.
Toch zou ik u op het hart drukken om duidelijk uw verdriet te laten merken maar uw zoon niet met bijbelteksten etc om de oren te slaan. Als u uitgelegd heeft waarom het zo erg is voor u is dat genoeg.
Teveel kan ook voor verwijdering tussen jullie zorgen.
Probeer in gesprek te blijven, niet te hard te veroordelen. Vraag hoe het geweest was als hij terug komt.
Veel sterkte.
"Onderzoek alles, behoud het goede"
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dat scheelt wellicht eigen onderzoek. Waarom pas doorgesnoven en beschadigd erachter komen dat een verslaving niet gelukkig maakt, als een waarschuwing eerder ook voorhanden was.
Als ouder is moet je inderdaad geen afstand scheppen door met bijbelteksten te gaan strooien. Maar ga ook niet in de slachtofferrol door je verdriet op de voorgrond te plaatsen.
Probeer op een volwassen manier met een zoon/dochter van 19 in gesprek te blijven.
Ik herinner me de reactie van mijn vader toen mijn thuiswonende, jong volwassen broer, op zondag met zijn vriendin naar het strand ging.
"Ach jongen, op zondag!" Was zijn enige reactie, zijn uitstraling sprak boekdelen. Geen verwijt, geen gesprek. Pa was het slachtoffer. De afstand werd weer een stukje groter.
Onze zoon is al naar zoiets geweest. Hij weet dat we er anders over denken, maar reacties over kerk zijn dan ook te verwachten.
Leg dan ook uit dat wij als kerkmensen ook zondaren zijn.
Incest in kerk kan bij jongeren kortsluiting geven. Waar je het Evangelie hoort, kunnen ook ernstige zonden gebeuren.
Wat goed dat u uw hart lucht, en ik kan me heel goed voorstellen dat u zich zorgen maakt. Het is fijn dat u zo met uw zoon begaan bent.
U zoekt naar de concrete teksten van die muziek. Hoewel die ongetwijfeld de geest van deze tijd ademen en wellicht niet in uw dagelijkse vocabulair passen, is de energie die de muziek brengt juist hetgeen wat zo aantrekkelijk is. Hiermee wil ik de teksten zeker niet goedkeuren, maar de wereld en vooral de leegte hiervan komt daar in alles voor: in de muziek, de drugs, alcohol en alles wat maar surrogaat is voor echte Liefde.
Als iemand die ervaring heeft in deze wereld, wil ik u adviseren juist niet de focus op de teksten en de muziek te leggen, maar op de diepere roep van het hart van uw zoon.
Ik hoop dat ik u een stukje mag voorhouden uit mijn eigen jeugd:
Ik ben opgegroeid in de kringen van de Gereformeerde Gemeente en hier voelde ik mij op jonge leeftijd gevangen in een klein sociaal wereldje. De soms kortzichtige blik van medekerkgangers maakte dat ik een enorme exploratiedrang voelde naar die 'boze wereld' waar zo vaak over gesproken werd.
Mijn zoektocht ging verder dan eenmalige feesten: ik ben uiteindelijk DJ geworden en heb aardig wat feesten in binnen- en buitenland gedraaid. Ik kan u uit persoonlijke ervaring zeggen: dat gedoopte voorhoofd heeft meer betekend dan u zo zou denken.
Ik voelde me altijd anders dan anderen, of ik nu wilde of niet. Juist hierdoor mocht ik op deze plekken – die voor een buitenstaander als leeg en duister lijken – mijn licht laten schijnen. Alleen al in de interactie met mensen, door bijvoorbeeld wél naar hun verhaal te luisteren, had ik de meest onverwachte en beste gesprekken over het geloof, zelfs half gaar terug in de bus of trein naar huis. Ook heb ik de meeste heftige gesprekken gehad, waardoor mijn prille geloof het soms zwaar te verduren heeft gehad. Natuurlijk was ik niet een superchristen en in het begin was het ook gewoon wegvluchten van al het bekende en misschien ook wel van de Heere God, maar toen ik meer zag van deze wereld en mijzelf ook beter leerde kennen werd dit anders.
Door zelf de leegte en het zoeken van de wereld met eigen ogen te zien, heb ik een veel dieper en rijker begrip gekregen van waarom de wereld God zo hard nodig heeft. De overvloed aan surrogaatliefde in muziek, drugs en kicks maakte voor mij de echte Liefde van Jezus nog duidelijker. Dit heeft mij, gek genoeg, gevormd en gesterkt in mijn geloof.
Daarnaast denk ik dat de Heere Jezus zich juist op dergelijke plekken zou begeven. Daar waar mensen zo enorm hard zoeken naar liefde, blijdschap en geluk... maar dit niet vinden.
In het licht van mijn zoektocht en hopelijk ook dat van uw zoon ben ik van mening dat de Heere God Zijn mensen overal nodig heeft. Soms zijn ze juist daar nodig, waar de mens het meest zoekt, maar het antwoord in verkeerde dingen vindt.
Ik kan uiteraard niet de weg voor uw zoon uittekenen – dat kan alleen de Heere God. Maar ik wil u wel uitnodigen tot een andere benadering van het gesprek met u zoon. Een benadering die ik gedurende mijn pubertijd niet had, maar eigenlijk wel heel erg nodig had.
Stel u Open: Probeer u in te leven in zijn beleving. Vraag hem niet alleen wat hij hoort, maar vooral wat hij zoekt en wat hij ervaart. Luister naar zijn verhalen met een open hart, ook al zijn ze soms confronterend.
Spar met 'm: hij is aan het zoeken en heeft u nodig als veilige haven en als gesprekspartner. Wijs niet alles direct af, maar daag hem uit. Vraag hem na zo'n avond: "Wat zou Jezus in zo'n omgeving doen?" of "Waar zie jij het gemis van God bij de mensen om je heen?" Verwacht niet meteen een geweldig antwoord, maar prikkel zijn belevingen en zie je zoon in de breedste zin v/h woord.
Daarnaast, vertrouw ook op die doop! Die doop is geen paar druppels water, maar een verbondsbelofte die diep in zijn leven is gelegd. Dat is een anker dat sterker is dan welke harde beat of duistere tekst ook.
Ik ben mij ervan bewust dat dit wellicht niet het meest reformatorische antwoord is, en het spijt me als het de reformatorische context voor u even 'wegduwt'. Ik bedoel het goed en hoop dat u de moed en liefde vindt om u voor uw zoon en zijn belevingen open te stellen, hoe moeilijk dit soms ook zal zijn. Hij is ook gedoopt, en dat is meer dan een paar druppels water. Het is de belofte van God over zijn leven.
Sterkte!
Bedankt voor je waardevolle bijdrage.
Dankzij onderwijs, radio, televisie en internet is de wereld van reformatorische kinderen en jongeren veel groter geworden. En dat in slechts een aantal decennia.
Het heeft volgens mij geen enkele zin om te proberen om afzondering, bescherming, angst zaaien e.d. in te zetten. Niet door ouders en niet door de kerkenraad. Blijf in contact, toon belangstelling. Luister naar het kind/de jongere zonder meteen met het vingertje te zwaaien.
Afhankelijk van de leeftijd zijn wel duidelijke grenzen nodig. Steeds de teugels een stukje laten vieren. Zo spannend voor ouders, maar ook zo mooi om mee te maken dat het kindje een volwassen mens wordt.





