Het einde van de hel
Redactie Refoweb | 3 reacties | 26-05-2025| 10:52
Vraag
In de Studiebijbel staat in het woordenboek bij het woord “eeuwig” (Oude Testament Strong h5769), dat de moderne betekenis van “wereld” nog niet voor komt. Wat zegt dit over de discussie in relatie tot het boek van Reinier Sonneveld, die beweert dat het Bijbelse woord eeuwig (vooral in het Nieuwe Testament) niet eindeloos betekent, maar “een tijdperk” omvat. En kunt u ook iets zeggen over zijn visie, zoals beschreven in zijn boek “Het einde van de hel”?
Antwoord
In 'Relevantie oudtestamentische wetgeving' schreef prof. dr. Paul:
"Het begrip ‘eeuwigdurend’ wekt vaak misverstanden. Het Hebreeuwse woord betekent een onoverzienbare periode in het verleden of in de toekomst. De gevoelswaarde van ons woord ‘eeuwigdurend’ is vaak ‘tot in eeuwigheid’. Dat wordt in het Oude Testament lang niet altijd bedoeld (bijvoorbeeld “o koning, leef in eeuwigheid”). Strikt genomen is ons woord afgeleid van het woord “eeuw”. De ruimere betekenis is gaan overheersen, maar het zinsverband moet duidelijkheid verschaffen."
Ds. W.C. Meeuse schreef in 'Eeuwigheid der eeuwigheden' ook iets over het woord 'eeuwig' in het Oude Testament.
Dat zegt verder niets zo veel over het al dan niet bestaan van een eeuwige hel. Zoals Paul al schreef moet je naar het zinsverband kijken.
Over het universalisme zoals Reinier Sonneveld dat promoot verschenen eerder deze artikelen op Refoweb:
Lees ook de vragen en antwoorden met de tag 'Hel' om meer te lezen over de eeuwige plaats waar God afwezig is.
In het RD stond onlangs een recensie van het boek: 'Ds. Den Ouden: Reinier Sonneveld onderschat de ernst van de zonde'.
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Jezus zei bij de opstanding van Lazarus: "En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid". (Joh.11:26 SV) Alle mensen die dat toen hoorde zijn gestorven. Toch is het waar wat Jezus zei. Want ze zijn niet in het tijdperk dat Jezus rondwandelde op aarde gestorven.
Een betere vertaling van Joh.11:26 is namelijk: "en ieder die leeft en geloofd in mij zal zeer zeker niet sterven gedurende het tijdperk."
In Hebr.1:2 en Hebr 11:3 staat oorspronkelijk niet dat God de wereld heeft geschapen maar Hij schiep de tijdperken. Dat neemt niet weg dat God de Schepper van de wereld is. Maar Hij heeft ook de tijdperken geschapen.
"Searching for hell", geschreven door Christopher Sparkes is een aanrader om je verder in het onderwerp van de hel te verdiepen.
"..Alle mensen die dat toen hoorde zijn gestorven. Toch is het waar wat Jezus zei. Want ze zijn niet in het tijdperk dat Jezus rondwandelde op aarde gestorven..."
Wat is dan precies een tijdperk? Want bovenstaande suggereert dat dat een tijdperk was van ong. 33 jaar.
Is mijn lunchpauze dan ook een tijdperk? Ik bedoel te zeggen. klopt die redenatie wel, want er zal toch vast die in die jaren een toehoorder (5000+ soms) ergens onder een kar zijn beland? (met dodelijke afloop)
Dus ds Paul laat ook zien dat er tijdperken zijn.
Jezus sprak over een komend tijdperk (Marcus 10/30). Paulus sprak over het toen tegenwoordige tijdperk van kwaad (Galaten 1/4) en over dit tijdperk van duisternis (Efeze 6/12) Paulus sprak over het huidige tijdperk, dat duidt erop dat er minstens nog een zou volgen.
Er zijn dus verschillende tijdperken geweest in de geschiedenis van de mensheid.
Omdat Jezus over een komend tijdperk sprak weten we dat er na hem zeker nog een zou volgen.
Toen Jezus op aarde rondwandelde was het tijdperk van de tempeldienst. De verwoesting van de tempel en daarbij het einde van de tempeldienst luidde een nieuw tijdperk in. Dat was 70 jaar na Christus. De gelovige hoorders toen bij het graf zijn niet gestorven voor die tijd want dat heeft Jezus gezegt. We kunnen hem geloven op zijn woord.
Dat is zo mooi, dat wil ik graag delen. Het gaat mij niet om gelijk te krijgen. Ik hoop dat er nieuwsgierigheid ontstaat.
En als iemand inhoudelijk betere inzichten heeft lees ik het graag. Zo komen we tot een steeds beter begrijpen van de bijbel.