Het einde van de hel
Redactie Refoweb | Geen reacties | 26-05-2025| 10:52
Vraag
In de Studiebijbel staat in het woordenboek bij het woord “eeuwig” (Oude Testament Strong h5769), dat de moderne betekenis van “wereld” nog niet voor komt. Wat zegt dit over de discussie in relatie tot het boek van Reinier Sonneveld, die beweert dat het Bijbelse woord eeuwig (vooral in het Nieuwe Testament) niet eindeloos betekent, maar “een tijdperk” omvat. En kunt u ook iets zeggen over zijn visie, zoals beschreven in zijn boek “Het einde van de hel”?
Antwoord
In 'Relevantie oudtestamentische wetgeving' schreef prof. dr. Paul:
"Het begrip ‘eeuwigdurend’ wekt vaak misverstanden. Het Hebreeuwse woord betekent een onoverzienbare periode in het verleden of in de toekomst. De gevoelswaarde van ons woord ‘eeuwigdurend’ is vaak ‘tot in eeuwigheid’. Dat wordt in het Oude Testament lang niet altijd bedoeld (bijvoorbeeld “o koning, leef in eeuwigheid”). Strikt genomen is ons woord afgeleid van het woord “eeuw”. De ruimere betekenis is gaan overheersen, maar het zinsverband moet duidelijkheid verschaffen."
Ds. W.C. Meeuse schreef in 'Eeuwigheid der eeuwigheden' ook iets over het woord 'eeuwig' in het Oude Testament.
Dat zegt verder niets zo veel over het al dan niet bestaan van een eeuwige hel. Zoals Paul al schreef moet je naar het zinsverband kijken.
Over het universalisme zoals Reinier Sonneveld dat promoot verschenen eerder deze artikelen op Refoweb:
Lees ook de vragen en antwoorden met de tag 'Hel' om meer te lezen over de eeuwige plaats waar God afwezig is.
In het RD stond onlangs een recensie van het boek: 'Ds. Den Ouden: Reinier Sonneveld onderschat de ernst van de zonde'.
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl