Menstruatie en vruchtbaarheid van verstandelijk gehandicapt meisje

J. Boeijenga | 6 reacties | 27-11-2024| 11:55

Vraag

Onze dochter heeft een verstandelijke beperking en ‘functioneert’ als een driejarig kind. Lichamelijk is ze bijna twaalf jaar en begint de puberteit om de hoek kijken. Wij moeten ons  voorbereiden dat ook menstruatie hierbij hoort en er een keer aan gaat komen. Wij ouders vinden dit heel moeilijk, aangezien ze bij het zien van bloed compleet in paniek raakt. Ook in combinatie met de hormonen en haar gedragsproblemen zal ze hier heftig op reageren. Ze valt onder een kwetsbare doelgroep waarbij een zwangerschap alles behalve gewenst zou zijn.

Nu weten wij dat er in de tijd van de Bijbel geen anticonceptie was, maar lezen wij ook niks over gehandicapte mensen en of seksueel contact. Het lijkt een grijs gebied in onze ogen. Wij vinden het enorm moeilijk welke keuze wij voor haar moeten maken hierin. Want alles rondom een menstruatie is voor een ‘gewone’ vrouw al niet comfortabel, laat staan voor een verstandelijk gehandicapt meisje dat er niks mee kan en het niet /nooit zal begrijpen.

Onze vraag is eigenlijk: is hierover iets te vinden in de Bijbel? Mogen wij als ouders beslissen dat ze op medische wijze onvruchtbaar word gemaakt, terwijl God ons gemaakt heeft zoals wij zijn? God heeft middelen gegeven, maar waar ligt die grens?

Wij beseffen dat dit een moeilijke vraag is. Wij willen vragen of er misschien met ons mee gedacht kan worden en wij hopen dat er misschien iets in de Bijbel over staat. Wij hopen en bidden dat God ons wil helpen om de juiste beslissing te nemen.


Antwoord

Beste vraagsteller,

Het bevreemdt mij een beetje dat je deze vraag via Refoweb stelt. Ik neem aan dat je dochter zich op dit moment in een instelling voor mensen met een beperking bevindt. En dan eentje die aansluit bij het reformatorische gedachtegoed. Daar is natuurlijk dit onderwerp al veel vaker aan de orde geweest en heeft men hier ook een Bijbelse visie op ontwikkeld. Ben je het daar niet mee eens, of heb je je dochter nog thuis wonen?

Hoe dan ook, je vraag komt vrij ‘blanco’ over, alsof je nu pas gaat nadenken over deze kwestie en niet al hebt gesproken met terzake kundigen, zowel op het vlak van pastoraat, ethiek en gehandicaptenzorg (toegespitst op ‘onze gezindte’). Maar wellicht zijn de uitkomsten daarvan juist een reden om Refoweb te consulteren, misschien als een ‘second opinion’… Ik geef vanuit mijn beperkte kennis hieromtrent wat gedachten.

In het verleden neigde de Bijbelse exegese ten aanzien van seksualiteit nogal naar het functionele: een seksuele relatie -die binnen het huwelijk dient plaats te vinden- is primair voor het verwekken van nazaten. Maar de laatste anderhalve eeuw is er gelukkig ook oog gekomen voor de emotionele kant, waarbij met name het respectvol, gelijkwaardig, teder en in liefde met elkaar omgaan als kernwaarden worden beschouwd, waarbij het niet primair hoort te gaan om de bevrediging van eigen lusten maar juist het welbevinden van de ander voorop moet staan. Niet als een soort gepland doel, dit vloeit als vanzelfsprekend voort uit echte liefde (in 1 Korinthe 7 staan hierover ook aspecten, zoals het behagen van de ander).

Ik denk dat deze kernwaarden bij mentaal gehandicapten met het verstandelijke niveau van 3 jaar niet haalbaar zijn. Mede hieruit voortvloeiend (er zijn immers nog andere voorwaarden voor het huwelijk: zie het huwelijksformulier) kan er van het komen tot een kerkelijk huwelijk ook nooit sprake zijn. Omdat vanuit Bijbelse principes seksualiteit altijd dient plaats te vinden binnen de bedding van een huwelijk, is op die grond seksueel contact niet geoorloofd.

De nadruk zal dus met name liggen op het voorkomen van een gelegenheid waarin, vanuit een soort ‘oerdrift’, de seksuele daad verricht zou kunnen worden. Er zijn instellingen die -wat het voorkomen van zwangerschap betreft- zorgen voor een dermate strikte scheiding tussen de twee geslachten dat er geen gelegenheid is om tot een 'seksuele confrontatie' te komen.

Maar wanneer binnen de door u gewenste instelling of (thuis)situatie het hebben van seksueel contact niet absoluut uitgesloten kan worden, speelt ook nog het voorkomen van een zwangerschap een grote rol. U heeft gelijk dat wij hiervoor niet direct iets uit de Bijbel kunnen afleiden. Soms wordt uit 1 Petrus 3:7 geconcludeerd dat een man zijn vrouw moet ‘ontzien’, en 1 Korinthe 7: 5 spreekt ook over ‘onttrekken’ voor een tijd, maar daar blijkt juist je geestelijke invulling van die periode het argument te zijn en niet primair seksuele onthouding als argument.

Puur medisch en praktisch gezien, dus los van eventuele ethische en dogmatische redeneringen (die overigens nogal subjectief zijn, juist omdat de Bijbel er nagenoeg niets over zegt) zou dan de 'prikpil' overwogen kunnen worden, omdat er dan èn geen menstruatie optreedt (waardoor de paniekreactie op bloed voorkomen wordt) èn er menselijkerwijs gesproken geen zwangerschap mogelijk is. Hierbij gaat het dan wel om een zeer specifieke indicatie van deze vorm van anticonceptie.

Ook als een strikte scheiding tussen mannen en vrouwen in een instelling gewaarborgd kan worden, ben je in het geval van je dochters paniekreactie op bloed wellicht toch nog aangewezen op de genoemde prikpil, omdat daarbij doorgaans geen menstruatie optreedt. Maar dat is niet ‘gegarandeerd’. Enig bloedverlies kan optreden, evenals andere bijwerkingen zoals hoofdpijn en/of oedeem en het nadeel is dat je dochter die prik elke twaalf weken toegediend moet krijgen. Dat kan ook traumatisch zijn.

Het blijven moeilijke afwegingen, zowel principieel als praktisch.

Johan Boeijenga

Lees meer artikelen over:

handicapvoorbehoedsmiddel
Dit artikel is beantwoord door

J. Boeijenga

  • Geboortedatum:
    26-05-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
72 artikelen
J. Boeijenga

Bijzonderheden:

Sedationist in ziekenhuis St. Jansdal

Bekijk ook:

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
6 reacties
davinci
27-11-2024 / 12:03
Of je nu een zwangerschap voorkomt met middel A of middel B of afspreekt elkaar een jaar niet te ontmoeten (middel C). Volgens mij komt het allemaal op hetzelfde neer: het voorkomen van een zwangerschap.

Is dat verboden? Naar mijn inzhct niet, want de Bijbel vertelt niets over het geen invloed uit mogen oefenen op het aantal kinderen. Je hebt daarin zelf je verstand gekregen om afwegingen te maken tussen wat bij de situatie 'past' en niet. Kinderen kun je niet maken, maar voorkomen kun je ze wel. Op welke grond je dat doet is een ander verhaal. Doe je het om materialistisch redenen vind ik dat je jezelf tekort doet, maar goed dat is allemaal menselijk gepraat: de Bijbel laat je vrij.
davinci
27-11-2024 / 12:07
In dit geval lijkt me dat je als ouders ook hierin vrij bent om het beste voor je kind te kiezen.
Rembrand
27-11-2024 / 13:14

Probeert u vooral het beste te kiezen voor uw kind. Bespreek de mogelijkheden met de huisarts en een (ortho) pedagoog.  Ook ouders die uw situatie herkennen zullen het begrijpen en hun ervaringen met u kunnen delen.
Tonny
27-11-2024 / 13:56
De meeste verstandelijk beperkten van 12 wonen nog thuis, tenzij de problemen heel groot zijn. Daarnaast heb je als ouders in ieder geval tot 18 jaar, beslissingsrecht. Daarna gaat dit over op het kind zelf of de mentor. Dus een instelling heeft niets te zeggen over het gebruik van anticonceptie.

Kinderen met een beperking zijn een stuk vaker slachtoffer van seksueel misbruik. Daarnaast gaan ook gewoon alle seksuele gevoelens door, zonder hier altijd even goed keuzes in te kunnen maken.
Dus goed om te kijken hoe 1 en ander voorkomen kan worden, los van het punt van de menstruaties an sich.

Bespreek met de huisarts wat de mogelijkheden zijn.
Mamavantwee
27-11-2024 / 14:32
Zelf ben ik werkzaam in de gehandicaptenzorg.
De kinderen waar ik voor zorg zijn qua verstandelijke vermogens wel jonger dan 3 jaar.
Wat ik zie in mijn werk is dat sommige ouders er voor kiezen om de menstruatie te laten verlopen zoals het komt. Er zijn ook ouders die kiezen voor de prikpil. De meiden die de prikpil krijgen zijn over het algemeen zelfredzamer dan de meiden die dat niet krijgen. Het scheelt voor hen veel gedoe met maandverband. Toch hebben we een aantal die wel menstrueren en zindelijk zijn die maandverband krijgen. Vaak wordt dit een zooitje.
Wat ik verder zie is dat alle meiden toch voorafgaand aan de menstruatie niet lekker in hun vel zitten en buikpijnklachten hebben. De vraag is moet je dat willen voor je kind, dat niet begrijpt wat er gebeurd in haar lichaam...
Al met al zou ik het bespreken met de huisarts of de AVG arts.
Samanthi
27-11-2024 / 16:47
@mamavantwee
Echt uit de praktijk, ik hoop dat de vragenstellers er iets aan hebben.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Huidige dwaalleraars

Wie zijn in deze tijd de dwaalleraars? Ik vind dat in de reformatorische wereld hierbij snel naar een ander kerkverband wordt gewezen. Dit mag toch helemaal niet? Dat is toch oordelen? Hoe kun je een ...
4 reacties
27-11-2010

Huwelijk gaat niet goed

Ik ben een vrouw van 30, ben nu ruim vijf jaar getrouwd. Wij hebben twee kinderen. In mijn huwelijk gaat het echter niet goed. De laatste jaren heb ik mij persoonlijk positief ontwikkeld, in de zin va...
13 reacties
27-11-2010

Zeer slechte band met mijn vader

Ik heb een zeer slechte band met mijn vader. Mijn vader heeft foute dingen gedaan met mij als kind en ze vervolgens altijd ontkend. Hij doet alsof hulpverleners en ik gek zijn en alles verzinnen. Hij ...
Geen reacties
27-11-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering