Beeldspraak in preek interpreteren

Redactie Refoweb | 9 reacties | 25-10-2024| 08:50

Vraag

Ik heb moeite met het 'vertalen' van beeldspraak/zinnebeeldige uitdrukkingen, etcetera. Enkele voorbeelden.

1. Predikanten preken bij voorbeeld over de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw. Ze eindigen de preek met de hoopgevende woorden dat wij (ik dus ook) nu de zoom van Zijn kleed ook mogen aanraken. Maar dat kan helemaal niet, want Hij is niet meer op aarde, en Zijn kleed dus ook niet en zodoende kan ik helemaal geen zoom van Zijn kleed aanraken.

2. Jezus is geboren in Bethlehem. In een stal. Hoe vaak heb ik predikanten horen zeggen: kom maar binnen in de stal, kom dichterbij, kom ook kijken, aanbidden, etcetera. Ik blijf achter met de verdrietige gedachte: waarom leef ik nu? Had ik toen maar geleefd, toen Jezus hier echt op aarde was, dan zou ik wellicht Zijn kleed kunnen aanraken.

3. Dominees zeggen soms dat ze Jezus in onze schoot leggen. Maar dit klopt natuurlijk niet. Er ligt helemaal niets in mijn schoot. Aldoor heb ik het in kerkdiensten druk met het ‘vertalen’ van deze beeldspraak. Want heel veel predikanten spreken dit soort beeldtaal. Probleem is echter dat niemand ooit mijn 'vertaalwerk' controleert. Heb ik het goed vertaald? Of is de bedoeling toch net een beetje anders? Is het raar dat ik op deze manier eindeloos in onzekerheid verkeer en vaak heel moe word van kerkdiensten?

Wanneer komen predikanten met een woordenboek waarin ik kan opzoeken wat ze eigenlijk bedoelen met leeuwen aan kettingen, zomen van kleden en Jezus Die ze op schoot leggen? Of wanneer komen de kerken met een nieuwe cursus: hoe dominees leren concreet te spreken. Het is nu een soort geheimtaal waar kinderen in ieder geval niets van begrijpen en ik ook niet.


Antwoord

Beste vraagsteller. Je hebt een punt. Hoe ruim en welmenend ook het aanbod van genade is, als beeldtaal (hoe toepasselijk en mooi ook) niet wordt uitgelegd, dan schiet de prediking zijn doel voorbij. Dan zijn het vaak alleen Gods kinderen die begrijpen wat de strekking van zo’n uitspraak is. Wat is dan Christus in je schoot leggen en wat moet ik als kerkganger dan (nog) doen? Want hoe pas ik dat toe in de praktijk?

1. Allereerst is het belangrijk dat we een predikant zelf confronteren met zijn beeldspraak als we niet begrijpen wat hij zegt. Want als jij het niet doet, wie dan wel? 

2. Op zondagmorgen 13 oktober ging ds. J. A. van den Berg voor in de Hervormde gemeente Valburg-Homoet. Na afloop van de dienst vertelde hij anders te zijn gaan preken -nog ruimer, nog gunnender en nog eenvoudiger- na het lezen van de boeken van dr. G. A. van den Brink. Al jouw vragen en worstelingen worden dan ook in die preek van zondag keurig uitgelegd. Dus, wat betekent het als Jezus in je schoot gelegd wordt? Hoe raak je de zoom van Zijn kleed aan? Het is heel eenvoudig om zalig te worden. Luister maar naar deze preek.

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2470 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
9 reacties
Tonny
25-10-2024 / 10:30
Als kind van God begrijp ik dit soort beeldspraak ook zelden.
WillemB
25-10-2024 / 11:10
Vraagsteller, helpt het je misschien als je het voor jezelf kunt vertalen met:

"Dit mag jij in je gedachten ook doen" ?

Als voorbeeld, Thomas wilde de Heere Jezus persé zien, zijn lidtekens zien en aanraken, voordat hij wilde en kon geloven.

Dit mag jij in gedachten ook doen. Naar Zijn lidtekens kijken.
De Heere Jezus zegt dan tegen je: Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.

Misschien kun je er iets mee?
Greenway
25-10-2024 / 15:45
Probeer via internet artikelen te vinden op woorden:
Beelddenker en woorddenker
JWBokx
25-10-2024 / 16:30
Als "gedoplomeerd autist" is de vraag heel herkenbaar.
Ook ik ben nog steeds zoekende hierin, en kan helaas nog steeds geen helderheid hierin verschaffen.
Ik ben nu wel een boek aan het lezen dat hier ook eerder voorbij kwam "Gebruik je verstand" van John Piper (isbn 9789051944082). Ik ben er nog maar net in begonnen, dus kan er nog niet echt over oordelen.
JWBokx
25-10-2024 / 16:31
typefoutje: gediplomeerd....
Anemone
25-10-2024 / 19:21
Heej, interessant dat de redactie van Refoweb in het antwoord op deze vraag refereert aan dr. G.A. v.d. Brink.

Als ik 1 predikant zou moeten noemen die hier erg goed in is, is hij het wel.
Hij spreekt altijd letterlijk, concreet, begrijpelijk en probeert zich (voor zover ik kan beoordelen) zo ver mogelijk van beeldtaal vandaan te houden.
Sowieso ga ik dus al zijn preken die nog digitaal beschikbaar zijn, alsook zijn lezingen, aanbevelen!

Verder ben ik erg benieuwd naar de preek van ds. J.A. van den Berg...
Anemone
27-10-2024 / 11:00
13 oktober bedoel ik... :-(
Anemone
27-10-2024 / 15:42
Beste kip,

We hebben intussen bovengenoemde preek van ds. J.A. v.d. Berg gehouden op 13-10-24, te Valburg, gehoord.

Voor ons is deze preek goed genoeg, we hoeven beslist niet op zoek naar iets beters.

De preek is Bijbels, liefdevol, eenvoudig, duidelijk etc. Daarbij spreekt de predikant begrijpelijk, verstaanbaar, met normaal stemgebruik en wat in het kader van deze vraagstelling belangrijk is: concreet. Geen wollige of beeldtaal.

Van harte kan ik iedereen deze preek aanbevelen!
Jesaja40
28-10-2024 / 12:56
De oorsprong van de beeldspraak "het aanraken van de zoom" is voor velen onbekend. In de prediking is het een zeldzaamheid als dit wordt uitgelegd.

In Numeri 15:38 geeft de Eeuwige de opdracht aan de nakomelingen van Israël om aan de vier hoeken van hun kleed kwasten te maken voorzien van een hemelsblauwe draad. Dat was niet een extra versiering, deze kwasten hadden de functie om iedereen die deze droeg aan zijn kleed te helpen herinneren aan alle geboden van de Eeuwige. Tot op de huidige dag worden deze nog steeds toegevoegd aan de hoeken van de gebedsmantels. Iedere Israëliet droeg deze en gehoorzaamde aan de opdracht van de Eeuwige.

Wanneer iemand overleden is snijdt men de kwasten van zijn kleed af als zijnde niet meer nodig. Ook David heeft gebruik gemaakt en heeft een van de kwasten van de mantel van Saul afgesneden. Schoonvader met mijn daad bent u al voor 25% dood verklaard. Dat was de intentie van het afsnijden die Saul heel goed had begrepen. Hij mocht weer de afgesneden kwast aanbrengen en besefte daarbij dat hij zich aan alle geboden moest houden. Geen onschuldig bloed vergieten of doden voor eigen eer. Ook daar zien wij de functie van het toepassen van de kwasten duidelijk naar voren komen. Als David werkelijk een stuk van de mantel had afgesneden was hij in overtreding geweest door de koning belachelijk te maken. Verre van dat en jammer dat vertalers dit niet hebben meegenomen en doorzien.

Ook de Messias Yeshua bevestigd aan Zijn kleed de vier draden en voorziet die van een hemelsblauwe draad. Het was voor Hem niet nodig en toch Hij draagt deze om aan mijn volksgenoten te laten zien dat ook Hij zich voor de volle 100% aan de wet houdt.

Wat doet de bloedvloeiende vrouw? In haar nood grijpt zij naar de kwast van de mantel van de Messias. Eigenlijk grijpt zij naar het zichtbare en tastbare teken van de mantel van de Messias die functioneert als een herinneringsteken om de geboden te houden. In het herinneringsteken zit geen kracht maar wel een aansporing het naleven en houden van de geboden. Met het symbolisch vastpakken van een van de kwasten verwacht zij genezing. Er waren zoveel anderen die ook kwasten droegen aan hun kleding. Gelet op de vele overtredingen waarover de Messias met velen sprak leek het wel of de kwast een versiering was in plaats van een herinneringsteken.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Het verhuren van zitplaatsen

 In mijn kerkelijke gemeente worden zitplaatsen verhuurd. Ik worstel met de vraag of dit uit bijbels oogpunt geoorloofd is en of ik hieraan wel mag meewerken. Het is eigenlijk vreemd dat er betaald wo...
16 reacties
25-10-2013

Strijden en overwinnen

Waarin bestaat eigenlijk de strijd tegen de zonde? Hoe gaat dat in de praktijk "tegen de zonde, de duivel en zijn ganse rijk strijden én overwinnen"?
6 reacties
25-10-2017

Hoge verwachtingen als christen

Ik wil graag op mijn werk voorleven als christen en zo handelen, zodat mensen om mij heen ook iets zien van wie God is. Alleen merk ik dat ik daarmee in de knoei kom als het niet goed gaat op mijn wer...
Geen reacties
25-10-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering