Meer uitleg bij voorlezen wet

Ds. W. F. 't Hart | Geen reacties | 23-10-2024| 16:39

Vraag

Ik heb een vraag over de Tien Geboden die wekelijks in de kerk voorgelezen worden. In mijn kerk (Hersteld Hervormde gemeente) wordt heel mooi ook de samenvatting gegeven aan het eind: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Echter ik vraag me af: waarom wordt er bij het voorlezen hiervan wekelijks in de kerk niet ook direct bij genoemd waarom de wet voorgelezen wordt? Met welk doel en ook dat Jezus en het Nieuwe Testament hierbij betrokken worden. Bijvoorbeeld met enkele teksten vanuit het Nieuwe Testament, zodat dit direct duidelijk is (ook voor de kinderen) en we ook dát juist iedere week er direct bij horen. Ook omdat wij heidenen zijn en geen joden.

Je zou er bijvoorbeeld bij kunnen zeggen dat we door de wet de zonde leren kennen (Romeinen 7:12), maar dat de wet ons niet zalig maakt, maar dat we daardoor Christus leren kennen. Of dat we uit liefde voor Hem deze leefregels aanhouden (uit dankbaarheid).  Ik begrijp dat je niet alle teksten uit Nieuwe Testament kunt noemen.  Maar in enkele zinnen zou toch het Nieuwe Testament en het onderwijs van Jezus hierbij betrokken kunnen worden? Een vraag voor een HHK-dominee...

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Waarom lezen we elke zondagmorgen de Tien Geboden, al dan niet afgesloten met de samenvatting, zoals Christus ons die gegeven heeft? Dat is zo’n beetje de vraag die ik gefilterd heb uit je woorden. Daarbij aangevuld en toegespitst tot: moet het doel ervan niet elke week herhaald worden? Enkele gedachten hierbij:
-Ik mag ervan uitgaan dat een vaste voorganger van een gemeente niet elke week hoeft uit te leggen waarom we de wet lezen. Als dat een keer gebeurt, is dat geen enkel probleem. Om dat elke week te herhalen is overbodig, omdat zoiets afstotend kan werken. Je hoort het elke week, maar je luistert er niet meer naar.

-De ouders van de kinderen hebben een belangrijke taak om hun kinderen uit te leggen waarom dingen in de kerk gebeuren. Ja, daarvoor is het noodzakelijk dat zij weten waarom de dingen gaan zoals zij gaan. Zij zullen daarin en daarvoor toegerust moeten worden. Dat kan gebeuren via een gemeenteavond, via het stellen van vragen op de huisbezoeken, een van de kringen die er zijn in de gemeente, of in het (persoonlijke) contact met de voorganger. Heb je hem trouwens, of anders je kerkenraad, deze vraag ook voorgelegd?

-Er zijn diensten die meer uitleg nodig hebben. Ik denk dan aan:
-Doopdiensten,
-Belijdenisdiensten,
-Huwelijksdiensten,
-Rouwdiensten
-Evangelisatiediensten
-Kerk- en schooldiensten

Tijdens zulke diensten komen er mensen in de kerk die niet vertrouwd zijn met (Hersteld Hervormde) kerkdiensten. Dan is uitleg wenselijk en noodzakelijk. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat wanneer er tijdens zulke diensten geen uitleg is voor de dingen zoals ze gebeuren je op een verkeerde manier bezig bent met je roeping als voorganger. Persoonlijk voorzie ik diensten waarin een orde van dienst aanwezig is alle liturgische aspecten, de Schriftlezing en de Psalmverzen die we zingen van extra uitleg. In diensten waarbij er geen algemene orde van dienst is, stel ik deze wel beschikbaar voor hen die onbekend zijn met de erediensten.

-Zelf merk tijdens de diensten een spanningsveld: wat leg ik actief uit tijdens de dienst en wat niet? Want: hoeveel kunnen mensen bevatten, naast het hoofdonderdeel van de eredienst: de bediening van de verzoening.

-Verder ben ik getriggerd door je zinsnede: “ook omdat wij heidenen zijn en geen joden.” Wat bedoel je daarmee te zeggen? Heeft de wet voor de Joden een andere functie dan voor ons? Of zijn wij als heidenen functies van de wet kwijtgeraakt ten opzichte van de Joden? Als het over dat laatste gaat: de vreugde van de wet is iets waar we nog veel van kunnen leren en opsteken…

-Het kan geen kwaad om met enige regelmaat de samenvatting van de wet achterwege te laten en het apostolisch vermaan (bijv. Romeinen 12 of 13) eens te laten klinken.

-Je opmerking: “Je zou er bijvoorbeeld bij kunnen zeggen dat we door de wet de zonde leren kennen (Romeinen 7:12), maar dat de wet ons niet zalig maakt, maar dat we daardoor Christus leren kennen. Of dat we uit liefde voor Hem deze leefregels aanhouden (uit dankbaarheid),” is wellicht wel een beetje kort door de bocht. Want wie leert dat de wet zalig maakt? De wet staat in het teken van de bevrijding uit Egypte en daarmee daarnaast van de bevrijding van de zonde. De wet geeft kennis van de zonde, ja, zoals Christus die leert in een samenvatting. De opstellers van de Heidelberger hebben dat heel wijs gedaan. Het gebrek aan liefde tot God en de naaste, het tekort aan liefde (want vereist is: heel ons hart, verstand, alle krachten, etcetera) ontdekt ons door de Heilige Geest aan onze zonden.

Zomaar wat overwegingen bij je vraag, die veel te veel zijn om in één kerkdienst aan de orde te stellen. Als je het idee hebt dat er gemeenteleden van je zijn die dit allemaal niet weten, kun je hen dit antwoord laten lezen. Op die manier kan het voor meerdere mensen tot zegen zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. W. F. ’t Hart

Lees meer artikelen over:

wet
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.