Boeten voor de val in het paradijs

Ds. J.A. Mol | 4 reacties | 09-10-2024| 10:45

Vraag

Waarom moet ik boeten voor de val in het paradijs? Was het niet rechtvaardiger geweest als iedereen de eigen keuze kreeg in het paradijs? Dan kan er misschien gezegd worden: Had jij dan wel goed gekozen? Zou jij ook niet van de verboden vrucht gegeten hebben? Dan zou ik natuurlijk kunnen antwoorden: Ik kies nu ook voor de zonde, maar dat komt door de val van Adam en Eva, ik heb niet echt een eigen vrije keuze van God ontvangen, de keuze is door de val vastgesteld.

Antwoord

Beste vriend(in),

Moeilijk hé? Wij krijgen de dingen niet bij elkaar. Waarom…? Waarom de val in het Paradijs? Wat heb ik ermee te maken? Waarom zoveel verschrikkelijks in deze wereld? Waarom die moeite in mijn leven? Het is toch niet eerlijk! Als jij of ik God zou zijn, dan hadden wij het heel anders gedaan! Lees: veel beter gedaan! Of niet soms?

Wij kiezen voor de zonde, omdat Adam en Eva gezondigd hebben. Omdat wij mens zijn. Ik denk dat ik je niet help met allerlei theologische verhandelingen. Ik wil het kort houden. Je kunt twee dingen doen:

1. Jezelf rechtvaardigen omdat jij vindt dat je niet echt een eigen vrije keuze van God hebt ontvangen. En dat je leven lang volhouden. Daarmee kom je onherroepelijk om.

2. Of je buigt voor de boodschap van de Bijbel dat je zondaar bent. En je bidt: ik begrijp het niet, ik ben het er ook helemaal niet mee eens, maar Heere leer het me zien en belijden.

Als je kiest voor optie 2 verzeker ik je dat er grote dingen gaan gebeuren in jouw leven. Je gaat het eens worden met God. Je geeft Hem niet de schuld meer van je verlorenheid, maar komt bij jezelf uit. Zondaar…? Dat ben ik. Maar dan ook verder lezen in de Bijbel – het Evangelie van Jezus Christus. Hij is gekomen om zondaren zalig te maken! Niet klein te krijgen. Stoot je er niet aan, maar buig  ervoor. Gods zegen gewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

4 reacties
Yada
Misschien vind je dit ook een theologische verhandeling, maar dan is het wel echte theologie. De leer van God om Hem te leren kennen. Díe theologie kun je opeten en smaken…

Als we nooit gevallen zouden zijn hadden we ook nooit onze Maker in die diepte leren kennen zoals we Hem nu kunnen leren kennen…
- Nooit zou de diepte van Zijn liefde, Zijn trouw, Zijn goedheid, Zijn Wijsheid, Zijn waarachtigheid, Zijn heiligheid, Zijn rechtvaardigheid zo verkent kunnen worden.

- Nooit zouden we Zijn genade en liefde leren kennen in het geven van Zichzelf in Zijn Zoon om zulke goddelozen te verzoenen en te onderhouden. De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten, de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen.

- Nooit zouden we hebben gezien dat de Zoon zegt: Zie hier ben Ik, Vader! Ik kom om Uw wil te doen. Aangezien de kinderen, die u Mij gegeven hebt, vlees en bloed zijn, dan zal Ik naar beneden gaan en ook vlees en bloed worden om, door Mijn dood, hen uit die dood, uit die ellende en uit de macht van de duivel te verlossen, die de macht over de dood heeft.

Je kunt dit een klein beetje en deels begrijpen met voorbeelden uit het dagelijkse leven:
- Als het goed gaat in je leven kunnen mensen (hoewel dat ook minder wordt) je heel vriendelijk benaderen. Maar als er problemen komen verdwijnt veel van die vriendelijkheid. Hoe diep zat die vriendelijkheid dan eigenlijk?
- Of stel: je hebt verkering. Je kent de liefde en trouw van je vriend voor jou en geniet daarvan. Maar er gebeurt iets ergs en je kwetst je vriend tot op z'n bot. Wanneer hij daarna toch bij je blijft, leer je zijn liefde en trouw voor jou veel dieper kennen dan je ooit had kunnen weten als er niets fout gegaan was.

De engelen zijn nooit gevallen en bewonderen zijn werk maar van een afstandje… Ze kunnen niet proeven van dat bloed op het Verzoendeksel. Want het is niet voor hen.
Eigenlijk wil jij zijn als een ongevallen engel, of niet? Een engeltje... (Of heb je geen zin om elke seconde Hem te bezingen, te gehoorzamen en te dienen?) Hij neemt hen (de ongevallen engelen*) niet aan maar de kinderen van Abraham en Adam.

Onze Maker heeft God en mens aan elkaar vast gemaakt. In de Heere Jezus Christus zitten God en Mens aan elkaar vast. Die kunnen nooit meer gescheiden worden want dan zal Jezus gescheurd worden. Bezie deze kant ervan eens: Zie dat er nu ook werkelijk een Mens, met een lichaam en ziel, zit aan de rechterhand van God! Wat een plaats voor de mens! De toekomende wereld aan Hem onderworpen? We zijn gemaakt uit stof...

Daar zit een Mens Die door de verzoeking en door het oordeel/scheuring heen is en de weg gebaand heeft. De 2e Adam Die nooit meer kan vallen! De 1e Adam is nooit zo vast geweest. Totdat hij viel, was er steeds de mogelijkheid om te vallen. Gods Zoon én echt Mens, de 2e Adam, kan nooit meer vallen. Het gaat dus om de heerlijkheid van alle eigenschappen van onze Maker. Het gaat om Zijn eer. En als Hij voor Zijn eer zorgt, met eerbied gesproken: Als God egoïstisch is, dan is dat goed voor iedereen. Want Zijn eer is in het aanbidden van Wie Hij is. Zijn Weg gaat onze gedachten ver te boven. Wij willlen en wilden met onze gedachten en ons gevoel God zijn. Zelf beslissen wat goed en fout is. Op jouw manier grijpen naar het geluk. Maar: Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen…

Lees ook Romeinen 5 en de Hebreeënbrief. (Vooral Hebr. 2:14)
Als je het oneerlijk vindt dat je in Adam gerekend wordt dan moet je het ook oneerlijk vinden om uit genade in Christus gerekend te worden. Maar wat zul je straks tegen Hem zeggen als je voor Hem staat terwijl je Zijn uitgestoken hand tot het einde toe hebt verworpen? Die uitgestoken hand om licht te werpen op jouw dode verdraaide verstand en jou dode verdraaide gevoel om die te verzoenen en te genezen? Kus dan de Zoon Die je vanouds is toegezegd. Erken dat Hij alleen deed wat er bij God te doen was. Blijf niet zoals je overgrootvader Adam doen: Ja, die voorvader die Gij mij gegeven hebt... die maakt dat ik niet anders kán dan ongehoorzaam zijn! Mensenkind, jij bent niet anders dan alle andere mensen en je hebt genade nodig omdat je al veroordeeld bent. Jammer hè? Wat willen we toch zo graag speciaal zijn en niet op één hoop liggen met álle mensen.

(*Er zijn ook gevallen engelen (duivelen) en voor hen is er geen genade meer. Nooit. Zij zullen voor eeuwig in het vuur geworpen worden en niets anders ervaren dan Die eeuwige God Wiens toorn op hen brandt.)
WillemB
Ik herken deze gedachten. Misschien een kleine aanvulling.
In onze refo-leer hebben we een drie-slag:
1. Ellende
2. Verlossing
3. Dankbaarheid
(Waarvan door sommigen ook gezegd wordt dat je die volgorde telkens weer opnieuw moet doormaken)
Ik zeg niet dat deze drie-slag fout is. Maar het is wel fout om daar onze hele christelijke leer aan te verbinden. Want het is alleen slechts een zicht van onze kant.

Maar in het Woord is dit niet het hoofdthema van Gods plan.
Daar zien we een andere lijn, de geschiedenis-lijn:
1. Volmaakte schepping en schepsels en harmonie met Schepper
2. Val van de schepsels en schepping door satan en de komst van het kwaad
3. Herstel en totale overwinning door Christus aan het kruis
4. De totale vernietiging van satan en het kwaad
5. De glorieuze en eeuwige toekomst van de bruidsgemeente en haar Hoofd Christus!

Iedereen kan zien dat we nu tussen 3 en 4 inzitten. En daarom moeten we als christenheid niet telkens naar onze val terugkijken, maar vooral vooruit kijken, met als eeuwig en heerlijk doel: Tot eer van Hem tot Zijn (en ons!) doel te komen en volmaakt één te zijn met onze Bruidegom, Christus!
Samanthi
Lieve vragensteller/ster
Je hoeft helemaal niet te boeten, Jezus wil het voor jou betalen. Hij heeft geboet voor mensen die tot Hem komt zal niet beschaamd uitkomen.
davinci
De vraag is een hele begrijpelijke denk ik. Het is linksom of rechtsom niet begrijpelijk te maken. Althans niet voor mij. Je kunt zeggen: hierdoor (de val) hebben we meer eigenschappen van God leren kennen, maar dat had natuurlijk ook op een ander manier gekund. Het lijden lijkt niet in verhouding te staan met de enkele daad van een individu duizenden jaren geleden. Tot in het 1000+ste geslacht boet men hiervoor met een leven dat niet altijd makkelijk is en voor velen naar het lijkt zelfs eindigd in een onplezierige eindbestemming. Ergens blijft het wringen. Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat we delen van het grote plaatje nog niet weten of ondanks ons kennen van goed en kwaad onvoldoende kunnen duiden. Dan komt het aan op vertrouwen op wat God over zichzelf zegt; dat we met een rechtvaardig (dus niet oneerlijk) en barmhartig God te maken hebben.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.