Samuël kende de Heere nog niet

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

1 Samuël 3:7 zegt dat Samuel de Heere nog niet kende en Zijn woord nog niet was geopenbaard. Gaat het hier om het kennen wat nodig is ter zaligheid? Want Samuël diende toch al van jongs af aan de Heere? Onze dominee zegt ook vaak dat Gods Geest geopenbaard moet worden; is dat dan uit deze tekst te halen? En wat moet ik me daarbij voorstellen?

Is het ook zo dat Samuël niet zondigde? Hij zegt zelf een keer tegen het volk dat God verbiedt dat hij zou zondigen. Net als dat er over David wordt gezegd door het volk dat ze geen kwaad in hem vinden. Hoe kan dat?

En ook staat er dat er na het teken van Eben-Haëzer vrede was in Israël ten tijde van Samuël; terwijl we een stukje verder alweer lezen dat er strijd was. Hoe kan dit?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

In 1 Samuël 3:7 staat dat Samuël de Heere nog niet kende. Hoe zit dat?

Samuël vreesde de Heere reeds. Dat voel je goed aan. Dat is ook zo. Als er staat (in vers 7) dat hij de Heere nog niet kende, dan betekent het dat hij nog niet wist van een directe, hoorbare openbaring - een hoorbare stem van God. Dat had Samuël nog nooit meegemaakt. Het was ook heel bijzonder - echt een hoorbare Goddelijke openbaring. Zelfs Eli begreep eerst niet dat God hoorbaar sprak tot de jonge Samuël. In het verdere leven van Samuël komt het vaker voor dat de Heere direct tot hem spreekt. Dat is dus wat anders dan dat iemand de Heere mag vrezen en liefhebben. Dat is inderdaad heel noodzakelijk en onmisbaar voor ieder.

Je vraagt ook: Gods Geest moet geopenbaard worden... Beste jongere/vraagsteller, het werk van God de Heilige Geest is heel rijk en veelomvattend. Hier noem ik: Hij maakt ons geestelijk dode hart levend (dat is de wedergeboorte). De Geest is het Die levend maakt, Johannes 6:63a. De Geest verlicht het verstand. Hij verbrijzelt het harde, stenen hart. Hij overtuigt van zonde en schuld. Hij brengt naar de Heere Jezus Christus en Hij verenigt met Hem. Lees maar in de Dordtse Leerregels, hoofdstuk III/IV paragraaf 11 en 12. Daar staat het heel goed verwoord. Die woorden kunnen we het beste gebruiken. Dan hebben we ook geen misverstanden. (Nogmaals: de jonge Samuël was wedergeboren; daar hoeven wij niet aan te twijfelen.)

Samuël was zeker niet zonder zonde. Er was er maar Eén Die zonder zonde was. Dat was de Zaligmaker. Als Samuël tegen het volk zegt dat God verbiedt dat hij zou zondigen, dan moeten we dat in het verband lezen. Dan kom je daar uit.

Je schrijft dat er vrede was in Israël ten tijde van Samuël. Ja, in 1 Samuël 7: 9-12 lezen we dat de Heere Samuël verhoorde. En in 1 Samuël 7: 14-16 staat dat er vrede was tussen Israël en de Amorieten. Dat was heerlijk. Maar in 1 Samuël 8: 1-5 lezen we al dat zijn zoons niet wandelden in de wegen van hun vader Samuël. Daar gaat het fout (vers 3). En lees eens goed 1 Samuël 8: 8. Vreselijk. In dat licht moet je de zaken zien/lezen/verstaan.

De Bijbelboeken Samuël zijn heel interessant om te lezen en te bestuderen. Laten we dat echt doen. De nabijheid van de allerhoogste toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Samuel