De enige met hoed in de kerk

Ds. W. F. 't Hart | 1 reactie | 16-09-2024| 10:21

Vraag

Ik weet dat er al vele vragen over hoofdbedekking voor de vrouw gesteld zijn, maar dit ligt iets anders. Het zit namelijk zo; ik woon sinds vorig jaar in de Verenigde Staten na getrouwd te zijn met een Amerikaanse man. We hebben een aantal verschillende kerken bezocht en ons aangesloten bij een kerk in onze woonplaats. Wat mij opvalt is dat geen enkele vrouw hoofdbedekking draagt, of het is een fashion item. Ik ben de enige die elke zondag een hoed op heeft naar de kerk en dat voelt best wel een beetje gek soms.

Mijn vraag is dus eigenlijk: moet ik mij aanpassen aan hoe de gemeente zich gedraagt, of toch een hoed blijven dragen omdat ik denk dat dat zo hoort.

Groetjes, een jonge vrouw.

Antwoord

Beste jonge vrouw,

Wie verhuist moet aan heel veel dingen wennen. Wie emigreert verliest veel vertrouwde zekerheden. Je bevindt je dus in een heel nieuwe situatie waarin het wennen, wennen, wennen, aanpassen, aanpassen, aanpassen is. Wat je daarin voorál niet wilt is opvallen. Tenminste, zo stel ik het me voor. En juist in de kerk doe je dat wel, zo is je ervaring. Je bent namelijk de enige die een hoed draagt, hoewel er van tijd tot tijd medegemeenteleden zijn die een fashionhoed dragen. Je voelt je wat verloren op die manier in de gemeente. Je valt op en dat komt het proces niet ten goede. Spitsvondige mensen zullen de vraag opwerpen: kun je zalig worden zonder dat je als vrouw een hoed draagt? Het antwoord is eenvoudig, denk ik.

Toch wil ik even wat andere vragen aan de orde stellen. Waarom draag je een hoed in de kerk? Waarschijnlijk omdat je dat van thuis uit gewend bent. Waarom is dat een gewoonte geworden? Omdat de meeste dames in de kerk een hoed dragen. Dat mag een belangrijke reden zijn, het is echter niet de hoofdreden. De reden dat vrouwen een hoed behoren te dragen in de eredienst is gelegen in het apostolisch bevel van Paulus. Het komt dus uit het Woord vandaan. Nu weet ik wel dat daar verschillend over gedacht wordt, maar ik beantwoord deze vraag vanuit mijn overtuiging en het voert te ver om die hier uitgebreid te verwoorden.

Omdat Paulus het schrijft, geleid en gedreven door de Geest, dragen dames een hoofddeksel in de eredienst. Maakt het dan uit hoeveel mensen er in de dienst een hoed dragen? In feite niet, want het is een kwestie van Bijbels principe. Enige maanden geleden verbleven mijn vrouw en ik met een gezelschap in een zendingsland. Daar was het niet gebruikelijk dat dames een hoed dragen tijdens de eredienst. Met het gezelschap bespraken we toen ook dit onderwerp. De vraag die we stelden, was: waarom draag je een hoed: omdat de meerderheid het doet of uit principe? Het antwoord was: uit principe. Dat maakte het gemakkelijk om een keuze te maken.

Nu terug naar de vraag, want ik kan me voorstellen dat je verzucht: ja, dat was een gezelschap, maar ik ben de enige. Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom terug naar jouw situatie. Je gaat naar een kerk, een jaar ongeveer, en draagt vanaf het begin een hoed. Stel je voor dat je de hoed nu afzet en men vraagt na een paar keer aan je: “What about your hat?” Dan ga je uitleggen waarom je geen hoed meer draagt. Daaruit komt dan onlosmakelijk naar voren dat je op basis van invloeden van ánderen besloten hebt de hoed af te zetten. Dat kan gevolgen hebben hoe mensen naar jou als persoon en naar jouw integriteit kijken. Andersom geldt: wie weet welke gelegenheden je krijgt om uit te leggen waarom je een hoed draagt.

Overigens, als het over de hoed gaat en wat Bijbels is, kunnen we eenvoudig de conclusie trekken dat het hoofddeksel waar Paulus het over heeft, niet veel meer is dan een doekje of een kapje. Heel wat anders dan de ‘slagschepen’ en ‘ruimtevoertuigen’ die je soms op hoofden van dames ziet, waardoor mensen die achter hen zitten al snel een dieper verstaan krijgen dat het geloof uit het gehóór is, omdat het zicht op de voorganger verdwenen is…

Wellicht helpt die wetenschap je verder, zodat je toch een hoofdbedekking kunt kiezen, waardoor je niet zo het idee hebt dat je opvalt. En wellicht kun je eens vragen of je dominee een preek houdt over de eerste helft van 1 Korinthe 11…

Tot slot, wat vind je man in dit alles ervan? Laat dit antwoord in elk geval aanleiding zijn (in zoverre het nog niet gebeurd is) om hier ook met elkaar van gedachten te wisselen.

Hartelijke groeten,
Ds. W. F. ’t Hart

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekking
1 reactie
refoweb
Van een bezoeker kregen we nog een video van dominee R.C. Sproul doorgestuurd, "die heel mooi in gaat op de vraag tussen gewoonte of principe. Deze is ook in het engels en hij haalt juist het voorbeeld aan dat vele vrouwen géén hoed dragen, op een enkeling na. Ik denk dat dit voor de vraagstelster ook een verheldering/stof tot nadenken kan geven."

https://www.youtube.com/watch?v=TvbnR-MlvdY
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.